Sollentuna Expo Center

Stort intresse för RestaurangExpo

Pressmeddelande   •   Apr 06, 2006 10:24 CEST

Intresset att ställa ut på RestaurangExpo är mycket stort. Redan ett halvår före mässan slår upp sina portar är 90 % av mässans planerade yta inbokad.

Det är nu tredje gången mässan arrangeras 26-27 september 2006 som mötesforum där kockar, krögare och andra professionella matlagare direkt möter livsmedelsproducenter.

- Det stora utbudet av restaurangmässor 2006 har tydligen inte påverkat intresset för RestaurangExpo. Redan tre månader efter förra mässan var halva mässan bokad. Förklaringen är mässans tydliga inriktning och att den är en verkligt neutral mötesplats, säger Lotta Hultén, projektledare för RestaurangExpo.

Många företag som ställde ut 2004 och 2005 är även bokade på årets mässa. Det är bl.a. Skånemejerier, Abba Seafood, Cerealia Foods & Bread, Annerstedt Flodin, Kraft Food, Arla Foods, Kronfågel, m.fl. I år blir det även större regionala satsningar bl.a. av Smakrikt Jämtland Härjedalen, Bjäre Hembyggd och Slow Food Biodiversity.

Många mindre regionala odlare och uppfödare har också hittat nya kunder på mässan. Bland annat är delikatessbutiker mycket intresserade av lokala produkter med tydlig och genuin profil.

– Delikatessbutiker är för många en oväntad målgrupp bland besökarna, inte minst för småskaliga producenter.

Under RestaurangExpo genomförs dessutom kompetenshöjande och inspirerande arrangemang som seminarier och workshops. Bland annat kommer Gastronimihögskolan att servera luncher baserade på regionala råvaror i mässans egen restaurang.

– Här kan besökare smakmässigt prova på spännande idéer för den egna krogen, säger Lotta Hultén.

:/.

För ytterligare information samt ackreditering, se www.restaurangexpo.se

Sollentuna Expo Center Projektledare: Lotta Hultén,

(fd. Sollentunamässans lokaler) lotta.hulten@sollentunaexpo.se