Skånes Ridsportförbund

Stort intresse för Skånedistriktets Tävlingsträffar inför vårens Ponnyserier!

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2016 08:59 CET

Skånedistriktet har i nuläget 200 personer anmälda till den första träffen på Malmö Arena 15/2! Efterföljande platser och datum är 22/2 i Helsingborg, på Scandic Nord, och 29/2 i Kristianstad, på Yllan där det förväntas bli lika många. Tävlingsträffarna är en storsatsning på ponnyryttare, deras föräldrar och lagledare.

Satsningen sker i samarbete med Skåneidrotten.

Alla som ska rida i vårens ponnyserier, samt deras föräldrar och lagledare, ska delta i en av tre träffar som ordnas i Skåne i februari.

Träffarna blir en del av seriedeltagandet. Det gäller för de serier som distriktet regelsätter, som division 2 och knockout-serier. Grundtanken är att träffarna är obligatoriska för det tänkta laget, men självklart kan det hända saker på vägen och ingen kommer bli utesluten från ett seriedeltagande. Barn, föräldrar och lagledare får en chans att prata om viktiga saker under trevliga former. Division 1 och elit ingår inte bland de serier där träffarna är obligatoriska men merparten av klubbarna som rider där har ändå valt att anmäla sig.

Under hösten kommer ytterligare fem träffar arrangeras för lag som rider i höstens serier.

Andy Swärd, certifierad coach, tillsammans med representanter från Skånes och Svenska Ridsportförbundet håller i träffarna som har temat prestationsmiljö, förbund och värdegrund.

Under träffarna kommer deltagarna prata både i storgrupp och i smågrupper klubbvis där även de minsta barnen kommer till tals. Deltagarna har fått ut frågeställningar i förväg som diskuteras under träffen, alla med syfte att skapa en diskussion kring en god tävlingsmiljö. På temat prestationsmiljö blir det frågeställningar som vad som får ryttarna att må bra under en tävlingsdag och vad som behövs för att de ska åka hem glada oavsett resultatet på banan.

Skånes Ridsportförbund förväntas med detta initiativ skapa en bättre prestationsmiljö för både aktiva barn och ungdomar, deras föräldrar och lagledare under tävlingsdagen. Men även skapa en bättre förståelse för vårt förbund, hur vi är organiserade och framförallt för våra värdegrunder. Diskussionerna på träffarna kommer att dokumenteras och användas som underlag för vidare utvecklingsarbete kring barn och ungas tävlande i framtiden.

”Ponnyryttarna är vår framtid, det är en mycket viktig, om inte den viktigaste målgruppen vi har inom förbundet. Det gäller att ta vara på dem”- Maria G Sånesson, Distriktschef Skånes Ridsportförbund

Jana Wannius, President CHIO Falsterbo kommenterar Tävlingsträffarna – “Grattis Skånes Ridsportförbund till ett verkligt superbra initiativ”

FAKTA ”2015 hade Skåne 679 ponnyryttare som deltog i någon serie och 75 procent av de 113 klubbarna representerades.”

Pressen erbjuds att närvara vid träffarna, kontaktperson, Veronica Åkerström, 070-5902912 veronica@skaneridsport.se