Leksands IF Ishockey

Stort intresse för Slaget om Siljan

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 17:14 CEST

Redan första bokningsdagen har 6000 bokat och köpt biljett till utomhusmatchen, som går under namnet Slaget om Siljan, den 26 februari 2011. När biljetterna släpptes till försäljning vid tiotiden på torsdagsmorgonen så bokades 500 biljetter under den första kvarten.
- Kanonkul. Riktigt kul att intresset är så stort och jag är övertygad om att vi kommer slå det gamla publikrekordet inom kort, säger föreningens vd, Mats Aspemo.

Matchen spelas alltså lördag 26 februari 2011 mitt i sportlovstider och pucken släpps klockan 19:19 på kvällen. Innan matchen dukas det upp för över två tusen gäster inne i Tegera Arena och runt omkring Villa Långbers arena kommer den tillresta publiken att erbjudas både förtäring och underhållning. Kort och gott en hockeyfest i kollosalformat där en ny generation hockeyintresserade får uppleva sin favoritsport i en nygammal förpackning.

Någon oro för att vädret skulle påverka möjligheterna att spela matchen känner inte Mats Aspemo.
- Medeltemperaturen i februari är -7 grader och det här är veckan innan Vasaloppet då bevisligen många sportintresserade är på plats i vintervädret så det enda som skulle stoppa oss från att spela den här matchen är om det blir jordbävning och isen spricker, förklarar han med ett leende.

Föreningens camping och stugby, Leksand Strand, har i praktiken redan nu bokat upp alla bäddar på området och övriga boendeanläggningar har börjat förbereda boendepaket för att klara av efterfrågan under den stora hockeyhelgen.

Villa Långbers Arena, som byggs enkom för den här matchen, kommer vara placerad på baseballplanen strax norr om Tegera Arena och publikkapaciteten är 20000. Etableringen av arenan kommer att ta nästan två månader och den kommer närmast från utomhusmötet mellan Färjestad och Frölunda som spelas i mellandagarna.

Det nuvarande publikrekordet i Leksands IF är 12.479 och det noterades i samband med mötet Leksand-Brynäs den 5 mars 1964.

Eventuella frågor om utomhusmatchen besvaras av föreningens vd, Mats Aspemo på 070 - 324 82 82.

Per Källgren
Press & informationsansvarig