Twingly

Stort intresse när Cecilia Uddén, Julia Mjörnstedt och Hoa Ly talade på TEDxAlmedalen

Pressmeddelande   •   Jul 06, 2012 11:57 CEST

Årets upplaga av TEDxAlmeddalen lockade ett rekordstort intresse. Evenemanget, som anordnas av Twinlgy tillsammans med Greatness PR, hölls för tredje året i rad under Almedalsveckan i Visby. Talare var bland annat journalisten Cecilia Uddén, musikern Dennis Camitz och Julia Mörnstedt, generalsekreterare för Ung Cancer. Nu finns alla tal tillgängliga på www.tedxalmedalen.se.

- Intresset var större än någonsin för att uppleva TEDxAlmedalen på plats och hundratals tittade på talarna live på nätet, säger Anton Johansson på Twingly. Evenemanget har en särskild magi över sig med solnedgången, varma filtar, live-musik och den traditionella grillkorven.

I år var temat “The World Is Getting Better”. Sveriges Radios korrespondent i Mellanöstern, Cecilia Uddén, talade om hopp i regionen. Musikern Dennis Camitz, som lyckades bli finalist i The Voice Sverige spelade. Rebecca Chiao berättade om hur hon grundade Harrassmap.org för att arbeta mot sexuella trackasserier i Kairo genom att utsatta kvinnor kan rapportera övergrepp genom att skicka SMS. Julia Mjörnstedt, generalsekreterare i i organisationen Ung Cancer berättade om hur hon bestämde sig för att göra något när hon upptäckte att unga cancerdrabbade lämnas i sticket av samhället. Psykologen Hoa Ly berättade om hur man kan förändra beteenden och sitt liv genom att ha ett vetenskapligt synsätt och använda appar i telefonen. Leo Razzak talade om hur han, tillsammans med sin familj, startade ett barnhem och en skola i Bangladesh.

De inspelade talarna går att hitta på www.tedxalmedalen.se.

Evenemanget drivs under TEDx riktlinjer och är icke kommersiellt, kostnadsfritt och opolitiskt.

Kontaktpersoner:
Anton Johansson, Twingly
anton@twingly.com
Sofie Bachrach, Greatness PR
sofie.bachrach@greatness.se

About TEDx, x = independently organized event
In the spirit of ideas worth spreading, TEDx is a program of local, self-organized events that bring people together to share a TED-like experience. At a TEDx event, TEDTalks video and live speakers combine to spark deep discussion and connection in a small group. These local, self-organized events are branded TEDx, where x = independently organized TED event. The TED Conference provides general guidance for the TEDx program, but individual TEDx events are self-organized. (Subject to certain rules and regulations.)

About TED
TED is a nonprofit organization devoted to Ideas Worth Spreading. Started as a four-day conference in California 26 years ago, TED has grown to support those world-changing ideas with multiple initiatives. At TED, the world's leading thinkers and doers are asked to give the talk of their lives in 18 minutes. Talks are then made available, free, at TED.com. TED speakers have included Bill Gates, Jane Goodall, Elizabeth Gilbert, Sir Richard Branson, Benoit Mandelbrot, Philippe Starck, Ngozi Okonjo-Iweala, Isabel Allende and former UK Prime Minister Gordon Brown. Two major TED events are held each year: The TED Conference takes place every spring in Long Beach, California (along with a parallel conference, TEDActive, in Palm Springs), and TEDGlobal is held each summer in Edinburgh, Scotland.
TED’s media initiatives include TED.com, where new TEDTalks are posted daily; the new TED Conversations, enabling broad conversations among TED fans; and the Open Translation Project, which provides subtitles and interactive transcripts as well as the ability for any TEDTalk to be translated by volunteers worldwide.
TED has established the annual TED Prize, where exceptional individuals with a wish to change the world are given the opportunity to put their wishes into action; TEDx, which offers individuals or groups a way to host local, self- organized events around the world; and the TED Fellows program, helping world-changing innovators from around the globe to become part of the TED community and, with its help, amplify the impact of their remarkable projects and activities.
For information about TED's upcoming conferences, visit http://www.ted.com/registration
Follow TED on Twitter at http://twitter.com/TEDTalks, or on Facebook at http://www.facebook.com/TED

Om Greatness PR
Greatness PR är en fullservicebyrå inom kommunikation som arbetar med public relations och PR-stärkande aktiviteter. Våra uppdragsgivare är engagerade företag, organisationer och personer som vill nå ut till media, politiker, påverkare och andra nyckelaktörer. Vi arbetar gränsöverskridande inom politik, näringsliv, kultur och akademi.

Om Twingly
Twingly kopplar ihop företag med sociala medier. Företaget grundades 2006 och används av medieföretag, e-handelssajter och mediebevakningstjänster i 16 olika länder runt om i världen. Twingly fick 2009 utmärkelsen som årets IT-utmanare av tidningen Veckans Affärer och blev i November 2011 rankad av Deloitte som ett av Sveriges snabbast växande teknikföretag. För bloggare är Twingly ett av de bästa, kostnadsfria och enklaste sätten att hitta fler engagerade läsare.

Twingly kopplar ihop företag med sociala medier och gör det möjligt för bloggare att synas på några av Europas största sajter. Företaget grundades 2006 och används av medieföretag, e-handelssajter och mediebevakningstjänster i 16 olika länder runt om i världen. 2009 utnämndes Twingly till årets IT-utmanare av tidningen Veckans Affärer och i november 2011 rankades Twingly som ett av Sveriges snabbast växande tekniföretag av Deloitte. För bloggare är Twingly ett av de bästa och enklaste kostnadsfria sätten att hitta fler engagerade läsare bland annat genom Bloggportalen, Sveriges största mötesplats för bloggare.