Nulink - Linköpings näringslivsbolag

Stort intresse när Linköping City Airport höll Öppet hus!

Pressmeddelande   •   Sep 04, 2010 15:11 CEST

Under lördagen den 4 september höll Linköping City Airport tillsammans med Linköpings kommun och andra samarbetspartners samt övriga verksamhetsutövare på flygplatsen Öppet hus. Intresset var stort och flera tusen flygentusiaster hittade dit och succén var ett faktum.

Dagen var full av en flertalet spännande aktiviteter som lockade allt från barn till pensionärer.

Här fanns flygplan i mängder. Flera fick man provsitta. Där fanns både Gripen, SK60, NextJet Saab 340, Piper PA28, ett veteranflygplan kallat Dakota från KLM, segelflygplan samt en luftballong.

- Otroligt kul att så många Linköpingsbor hittade hit idag, säger Torbjörn Mortensen flygplatschef Linköping City Airport. Det känns viktigt att kunna visa upp alla funktioner som finns på en flygplats. Vi hoppas att så många som möjligt tog tillfället i akt att lära känna sin flygplats.

Besökarna fick också titta närmare på flygplatsfordon och lära sig mer om hur en flygplats fungerar. Flygplatsbrandkåren visade upp sitt arbete och Securitas bjöd på hunduppvisning.

Guidade turer och tävlingar
Under dagen var det många som tog en guidad tur i flygledartornet. För de människor som lider av flygrädsla erbjöds även en mycket uppskattad specialkurs mot flygrädsla som hölls av Eva Olivecrona.
KLM hade dessutom dagen till ära flugit in sin DC3:a i vilken man tävlade ut flygresor i under dagen.
Andra populära aktiviteter var de flygturer som arrangerades av Östgötaflyg och NextJet.

- Det var ett så stort intresse att biljetterna tog slut, säger William Magnusson flygchef på Östgötaflyg. Ett strålande väder möjliggjorde att vi kunde erbjuda fina upplevelser med att få se vår vackra stad med omgivningar från ovan. För de som inte kom upp i luften arrangerade Linköpings flygklubb simulatorverksamhet.

Linköping – Sveriges flyghuvudstad
Linköping – Sveriges flyghuvudstad fanns på plats under dagen där man bl.a. kunde bli fotad som pilot. Den nystartade tävlingen om den ultimata flygupplevelsen pågick för fullt med stort intresse. Vårens vinnare av den ultimata flygupplevelsen Jan Torbjörnsson fanns på plats och berättade om sin fantastiska dag som han vann tidigare i år.

- Otroligt kul med ett så stort intresse för Linköping – Sveriges flyghuvudstad. Helt klart ett av årets viktigaste evenemang som är en del i det året där vi i Linköping manifesterar oss som Sveriges flyghuvudstad, säger Marie Ferntoft och Joakim Ljungqvist från NuLink AB

Torbjörn Mortensen, flygplatschef Linköping City Airport
Tel: 0734-18 10

____________________________________________________________________________________