Destination Kalmar

Stort och starkt startfält i årets Kalmar Mini Tri

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2015 17:08 CEST

Årets upplaga av Kalmar Mini Tri är större än någonsin. Totalt är 1200 deltagare är anmälda. Både herr- och damklassen har flera namnkunniga triathleter som ger extra krydda åt tävlingen.

Intresset för att tävla i Kalmar Mini Tri ökar för varje år. 1200 deltagare innebär nytt deltagarrekord. Årets tävling har inte bara ett stort utan även ett starkt startfält där både dam- och herrvinnarna från förra året, Annie Thorén och Nils Svensson, ställer upp för att försvara sina titlar. Annie utmanas bland annat av Åsa Lundström som vann Ironman Kalmar 2012. Åsa var med i Kalmar Mini Tri även förra året och slutade då trea, 19 sekunder efter Annie.

I herrklassen utmanas Nils Svensson av bland annat av Oskar Djärv och Ludwig Fleetwood. Oskar har guld i sprint-SM 2015 och seger i Danske Invest Triathlon Series 2015 (Svenska cupen) på meritlistan. Ludwig Fleetwood vann samma cup 2014 och SM-silver i sprint 2014. Bland de lokala deltagarna finns Hampus Horndahl från hemmaklubben Kalmar RC Triathlon som i år tar steget upp i seniorklassen.

Fakta om tävlingen:
Kalmar Mini Tri är en triathlontävling på sprintdistans – 520 m simning, 18 km cykling och 4,2 km löpning. Kalmar Mini Tri består av en individuell tävling och en lagtävling. Intresset för lagtävlingen har i år ökat. I år är det 100 lag som anmält sig. Varje lag består av tre deltagare som var och en kör de tre momenten simning, cykling och löpning. Resultatet beräknas på totaltiden för samtliga lagmedlemmar.

Tävlingen har en regional prägel med över 70% av deltagarna från regionen.

Kalmar Mini Tri inleder tävlingarna under Ironmanveckan i Kalmar, tävlingen går på onsdagen den 12 augusti med första start kl 18:00. Ironman Kalmar genomförs lördagen den 15 augusti.

För mer information, kontakta:
Magnus Nyberg, Ironman Kalmar/Sweden | Kalmar Mini Tri
Tel: 0703-179 978, magnus.nyberg@ironman.com

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.