Svenska Rugbyförbundet

Stort publikstöd väntas när Hammarby försöker vända underläget

Pressmeddelande   •   Okt 07, 2010 11:12 CEST

Den andra och avgörande finalmatchen i rugby-SM för herrar spelas nu på lördag. Hammarby ligger visserligen under med 12-21 mot Stockholm Exiles men hoppas på ett stort publikstöd från Bajen fans i försöket att stoppa Exiles framfart.  Då alla under 20 år eller med medlemskort i Hammarby alliansförening kommer in gratis kan det blir en stor publikströmning till Årstafältets rugbycenter. Övriga får betala 50 kr i inträde.

I en mycket jämn rond 1 lyckades Hammarby IF under större delen av matchen neutralisera Stockholm Exiles RFC:s starka backlinje. Vid halvtid ledde Exiles med 10-6 och under en stor del av andra halvlek var ställning fortsatt jämn, med först 10-9 och sedan 13-12. Hammarbys snabba backar med bland andra Theo Njuru och Niklas Ståhle var flera gånger nära att överlista Exiles starka försvar.

Det var först under de sista tio minuterna som Exiles lyckades göra matchens enda riktiga försök (5 poäng) mot ett trött Hammarby för att sedan avsluta med en straff (3 poäng). Därmed kommer de till finalrond två med ledningen 21-12. Får Hammarby ett tidigt försök med lyckad målspark (totalt sju poäng) kan det bli nervöst hos Exiles.

Annars har Stockholm Exiles dominerat svensk herr rugby under 2000-talet – detta är klubbens 10 raka SM-final och de har vunnit fyra av dem. Totalt har klubben sex SM-guld på herrsidan. Exiles-nestorn, och hedersordförande i Rugbyförbundet, Hunter Mabon Snr ansåg nyligen att detta kanske är klubbens bästa lag någonsin. Så det blir ingen lätt uppgift för Hammarby – som även de säkert har klubbens bästa lag hittills.

Och lyckas Hammarby med det starka supporterstödet kan det bli Hammarby Rugbyföreningens först SM-guld och en av få möjligheter till en SM-pokal för Bajen i år!

För ytterligare information kontakta:

Jennifer Sundqvist, SRF kansli, 08-699 65 26