Middagsfrid

Stort sug efter Middagsfrids veckomatkassar och recept

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2008 09:30 CEST

Middagsfrid, som startades för mindre än ett år sedan av trebarnsmamman Kicki Theander, är på god väg att bli en av de allra största på hemleverans av matvaror till privata hushåll. Konceptet sprider sig nu snabbt, främst genom rekommendationer och helt utan reklamsatsningar.

Varje vecka får Middagsfrid ett hundratal nya familjer som fasta kunder. Idag prenumererar cirka 1.800 hushåll i Stockholmsområdet och i Göteborg på Middagsfrids veckomatkassar och recept. Nu lanseras tjänsten också i Malmö/Lund-regionen. Därmed är Middagsfrids tjänst redan tillgänglig för en tredjedel av Sveriges hushåll och planer finns att växa vidare till andra delar av landet.

Middagsfrids koncept är att ta fram genomtänkta utprovade 30-minuters recept för fem av veckans middagar, göra miljö- och hälsosmarta inköp åt kunderna och leverera hem en matkasse med allt som behövs för fyra personers middagar, inklusive recept och tips. Det är alltså inte en vanlig e-handelslösning. Man är först med konceptet och responsen från hushållen har varit mycket positiv.

- För många av våra kunder innebär det här både en efterlängtad avlastning och ett lyft för matvanorna. Samtidigt lär man sig automatiskt mycket nytt i köket. Vi gör det möjligt för fler familjer att laga god och genomtänkt middagsmat till vardags, säger matentusiasten och VDn Kicki Theander.

- En massa kokböcker och överfyllda kylskåp är för väldigt många människor inte lösningen på den ständiga middagsfrågan. Vi har istället knutit ihop genomtänkta och goda recept med hemleverans av precis det man behöver. Och på ett sätt som är bra för hälsan och miljön.

Middagsfrid vänder sig till de många familjer och hushåll som har ambitionen att äta hälsosam, varierad, hemlagad mat från riktiga råvaror - men som upplever en brist på tid, kunskaper eller fantasi.

För mer information:

Kicki Theander, VD, 073-72 811 48, kristina.theander@middagsfrid.se

Victor Theander, operativt ansvarig, 073-98 35 900, victor.theander@middagsfrid.se

Se även www.middagsfrid.se

Pressbilder finns på: www.middagsfrid.se/pressbilder.aspx

Några exempel på vad kunder säger finns på den här sidan: www.middagsfrid.se/omdomen.aspx

SÅ HÄR SER TJÄNSTEN UT

Middagsfrids tjänst börjar i provköket och själva leveransen är en välplanerad kasse med just de råvaror som behövs för hela veckomenyn, för fem dagar och fyra personer. I kassen finns också de utprovade recepten utförligt beskrivna i ett veckobrev, där Kicki Theander också ger korta tips och kommentarer kring recepten råvarorna, miljösmarta val, näring etc.

Recepten är enkla, de tar normalt cirka 30 minuter att laga, och kan användas även av oerfarna. Recepten och råvarorna tas fram med hänsyn till tidsåtgång, näringsinnehåll, miljöpåverkan, smak och pris. Man tänker också på vad barn tycker om. Matkassarna och recepten ger varje vecka en varierad matsedel med kött, fisk, fågel och en vegetarisk rätt. Det mesta i matkassarna är färska råvaror, så mycket som möjligt är ekologiskt och utan tillsatser och inte minst klimatsmart. Exempelvis undviks växthusodlade grönsaker och på köttsidan dominerar fågel och lamm medan man har mindre av nöt- och fläskkött. Alla råvaror som behövs för veckomatsedeln plockas omsorgsfullt ihop lokalt och transporteras kollektivt i små kylbilar till hushållen. Matkassarna kommer på måndagar, de flesta på kvällstid när kunderna är hemma.

Hela kedjan från recept till leverans genomförs på ett sätt som också gör Middagsfrids matkassar prismässigt konkurrenskraftiga. En leverans med veckans middagsmat kostar 875 kronor. Man kan prenumerera på matleveranser varje vecka eller varannan vecka, samt ändra eller sluta med 11 dagars framförhållning. Nya kunder binder sig bara för två leveranser. Tre av fyra som provat har valt att fortsätta.

KORT OM KICKI THEANDER

Sedan Kicki Theander fick egna barn har hon funderat på hur man kan hjälpa familjer med den eviga middagsfrågan och med att äta mer lagad och nyttig mat. Kicki är civilekonom med mat som passion. Som trebarnsmamma har hon också blivit allt mer intresserad av hur maten påverkar hälsa och miljö. Förra året följde hon sin matpassion, sa upp sig från sitt arbete som managementkonsult och startade Middagsfrid. Drivkraften är att hjälpa familjer att få ihop vardagspusslet kring den eviga middagsfrågan och även att på sikt påverka livsmedelsbranschen till det bättre.

Kicki Theander blev nyligen nominerad till tidningen Matmagasinets Matglädjepris. Hon är också en av de företagarkvinnor som deltar i regeringens satsning på att synliggöra kvinnligt företagande.