Exportrådet

Stort svenskt intresse för E3, Electronic Entertainment Expo 2004 i Los Angeles

Pressmeddelande   •   Dec 16, 2003 11:08 CET

På många företags begäran arrangerar Exportrådet i samarbete med Generalkonsulatet i Los Angeles en Sverigepaviljong på E3 i Los Angeles, 12 - 14 maj 2004.

Den 10:e årliga E3 - Electronic Entertainment Expo, världens främsta fackmässa inom eEntertainment, arrangeras i maj 2004 i Los Angeles Convention Center. Den svenska paviljongen har plats för 10-15 utställare.

- E3 är platsen där hela branschen träffas. För Daydream är dessa tre dagar varje år avgörande för att vi ska kunna vidareutveckla våra affärer och våra kontakter i branschen. Vi ser det som mycket värdefullt att kunna ställa ut med Exportrådet i detta sammanhang, säger Peter Zetterberg, VD på Daydream, som kommer att ställa ut i den svenska paviljongen.

Stefan Bergström, chef för Exportrådet i USA, ser positivt på branschens utveckling.
- Den amerikanska industrin för elektronisk underhållning har sett en stadig tillväxt, säger han. Globalt omsatte den elektroniska underhållningsindustrin 27 miljarder dollar år 2002, där USA och Europa står för cirka 9 till 11 miljarder vardera och Japan för 7 miljarder. (Källa: Larta)

- För att nå framgång inom spelindustrin måste Sverige blicka bortom den lokala marknaden, och säkerställa starka relationer med stora förläggare, och den bästa platsen för detta att ske är på E3, säger Mark Ollila, medlem i Advisory Board för GDC Mobile, aktiv inom MTGP Ltd, samt universitetslektor på Linköpings Universitet.

- Det har varit ett stort intresse för denna satsning från svenska företag. Redan idag har vi 40 intresseanmälningar. Elektronisk underhållning och dataspel är ett område där intresset växer, säger Tomas Norling, projektledare på IT & Telecom Programme på Exportrådet.

På årets mässa, i maj 2003, fanns 400 utställare på plats som visade tusentals softwaretitlar, och över 1 000 nya TV- och datorspelsrelaterade produkter presenterades för första gången. 62 000 personer från ca 80 länder besökte E3 2003. I anslutning till mässan anordnas en konferens 11 - 14 maj.

För mer info, se www.e3expo.com. Mässan har öppet 12 - 14 maj.

För ytterligare information kontakta:
Tomas Norling, projektledare, IT & Telecom Programme, Exportrådet, 08-783 85 13, 0708-83 85 13
Stefan Bergström, Chef för Exportrådet i USA, +1 312 781 6233
Helena Olsson, informatör Exportrådet, 08-783 86 93, 0708-81 86 93

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 35 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 425 miljoner kronor.

Detta pressmeddelande finns även på www.swedishtrade.se/press.