Svenska Orienteringsförbundet

Strålande svensk avslutning

Pressmeddelande   •   Okt 24, 2004 18:00 CEST

Det var revanschens dag för det svenska orienteringslandslaget då stafettvärldscupen avslutades med final utanför Dresden på söndagen. Karolina A Höjsgaard och Mats Troeng avgjorde på sista sträckan och både damer och herrar vann sista deltävlingen. Därmed säkrade båda lagen segern även i den totala världscupen.

Efter ett riktigt bottennapp i den individuella världscupfinalen var det viss oro inför den avslutande deltävlingen i stafettcupen. Den oron skulle visa sig obefogad. Läget i den svenska truppen var under kontroll.

I damstafetten var Sverige i täten från start till mål. Emma Engstrand hade befälet i en tätklunga på den första sträckan och kunde skicka ut Jenny Johansson som tvåa, bara en sekund efter Danmark som överraskade i inledningen.
Johanson gjorde sig snabbt av med danskan men fick istället finskan Heli Jukkola som släptåg. Jenny hade befälet under hela sträckan och med ett sista ryck såg svenskan till att skapa en liten lucka till avslutaren Karolina A Höjsgaard:
VM-drottningen Höjsgaard kunde inte rycka ifrån finskan Maria Rantala i de första stigningarna, men strax före varvningen gick repet.
- Jag kände att jag var starkare och när vi hade olika gafflingar på ett ställe försökte jag med ett ryck. Det lyckades, säger Höjsgaard som under året fört Sverige till guld vid EM, VM och nu världscupen.
- Tjejerna har gjort det fantastiskt bra hela året. Att kunna vinna samtliga internationella stafetter är otroligt starkt, berömmer förbundskaptenen Marita Skogum.

På herrsidan fick slutmannen Mats Troeng kämpa hårdare för segern. Norge gjorde ett ryck på den andra sträckan och hade över två minuters försprång före Sverige och Schweiz ut på sista sträckan.
- Jag försökte ta det lugnt i början för att komma in i orienteringen och helt plötsligt dök norrmannens rygg upp framför mig. Det var en skön känsla, säger Troeng som nu hade sällskap med norrmannen Österbö och schweizaren Hubmann.
Troeng som kände sig starkt försökte med ett ryck i en brant uppförsbacke ett par kontroller före mål.
- Norrmannen var körd då och jag hörde hur schweizaren flämtade. Då var det bara att lägga i en växel till, säger Troeng som hade 15 sekunders försprång in på upploppet.
Mats var rejält blodig då han spurtade i mål. Det var dock ingen fara men det blev ett par stygn och en liten kal fläck på hjässan som minne.
Sverige och Norge slutade på samma poäng i världscupen, men tack vare att Sverige vann finalen blev det svensk totalseger även på herrsidan.

Resultat, världscupen stafett, final

Herrar: 1) Sverige (Kalle Dalin, Niclas Jonasson, Mats Troeng), 2.10.54, 2) Schweiz, 2.11.13, 3) Schwieiz 2, 2.12, 4) Norge, 2.13.04.

Världscupen totalt: 1) Sverige, 35, 2) Norge, 35, 3) Finland, 33.

Damer: 1) Sverige (Emma Engstrand, Jenny Johansson, Karolina A Höjsgaard), 2.11.31, 2) Schweiz, 2.11.58, 3) Sverige 2, 4) Finland, 2.13.25.

Världscupen totalt: 1) Sverige, 40, 2) Finland, 32, 3) Schweiz, 30.