Folkpartiet

Strandberg (fp): Bodström måste agera mot rattfylleriet!

Pressmeddelande   •   Mar 13, 2006 11:48 CET

Pressmeddelande från folkpartiet liberalerna i riksdagen 2006-03-13

- Problemet med berusade lastbilschaufförer som kör av färjorna i Ystad fortsätter – antalet har mer än fördubblats jämfört med i fjol, vilket är oacceptabelt. Jag har vid flertalet tillfällen presenterat förslag på åtgärder och frågat justitieministern vad han tänker gör åt detta problem, utan att få svar. Detta är en säkerhetsfråga för trafikanterna som regeringen inte längre kan bortse ifrån.

Det säger Torkild Strandberg (fp), riksdagsledamot från Skåne och ledamot i justitieutskottet.

- Folkpartiet har länge drivit att alkobommar bör inrättas vid färjeterminalerna där lastbilschaufförer tvingas blåsa i alkomätare som kontrollerar att de är nyktra innan de får åka ut på de svenska vägarna. Men trots att vi föreslagit detta i flera år finns fortfarande inga alkobommar.

- Tullen måste också få befogenheter att utföra alkoholtester. Regeringens egen alkoholutredare Kent Härstedt har vid flera tillfällen tagit upp detta folkpartiförslag men utan att få gehör.

- Straffen för upprepade rattfylleribrott måste också bli hårdare – idag kan en person åka fast över hundra gånger utan att något händer. För att förhindra återfall i brott bör möjligheten till tvångsvård av rattfyllerister införas. Idag är den vården frivillig.

__________________________________

Anna Prucha, Presskontakt, 0708-54 90 66
___________________________________

Torkild Strandbergs hemsida finns här:

Högupplöst bild på Torkild Strandberg för fri publicering finns här: