Universal Music Sweden

Stranded Rekords nya signing efter Håkan Hellström - Graveyard.

Pressmeddelande   •   Okt 05, 2010 05:45 CEST

Graveyard släpper album på Stranded Rekords. Albumet kommer i vår, men fram tills dess kommer bandet släppa en 2 spårs EP, som kommer i november. Graveyard spelar även på Debaser Medis den 19 november.

Graveyard -

Det känns mycket bra att signa med ett bolag som bryr sig om kvalité snarare än vilken genre musiken ska placeras i. Bra skit är bra skit.”

En Graveyard introduktion för den okunniga.
Inledningsvis bör poängteras att vissa delar av följande introduktion till bandet Graveyard i första hand vänder sig till er som av en eller annan anledning inte har koll på detta fantastiska rockband. För övriga – som redan har tagit del av och är medvetna om Graveyards framfart och storhet – kommer delar av redogörelsen utgöra en upprepning av någonting ni redan är väl medvetna om.

Som utgångspunkt för den fortsatta introduktionen vill jag uppmärksamma det faktum att vi i Sverige är bortskämda med att det med jämna mellanrum dyker upp svenska rockband som sticker ut över mängden och helt enkelt är lite mer än bara ett vanligt band. Vad detta beror på är svårt att fastställa – hur blir man det där bandet som, på sina album och på en scen, ser ut och låter som att det är just det här bandet och dess medlemmar är födda att göra? Föregående är naturligtvis svårt att ge ett konkret svar på, men vad som enligt min mening går att fastställa är att det definitivt inte är möjligt att vare sig repa eller spela sig till det. Den bistra verkligheten för band som olyckligtvis inte har det framstår således vara att antingen har man det redan vid första repet eller också har man det inte. Om vi återvänder till själva syftet med den här texten så råder det enligt min mening ingen tvekan om att Graveyard är ett band som har det där lilla extra och mer därtill.

Graveyard bildades i Göteborg November 2006 och släppte året där på sitt debutalbum. Bandets sound kan något förenklat beskrivas som klassisk rock och det krävs inte något djupare musikaliskt grävande för att lokalisera Graveyards musikaliska influenser. Graveyard baserar både sin sound och sin look på en solid ”retrogrund” – men är utan tvekan betydligt mer än enbart en upprepning av det förflutna. Detta är väldigt tydligt på bandets kommande album – producerat av Don Alsterberg (José Gonzales, Junip, Soundtrack of our lives, International Noise conspiracy) – där bandet tillsammans med Don har lyckats skapa en analogt inspelad och mixad albumproduktion som smakfullt kombinerar 70-talet med ett kraftfullt modernt sound.

För dig som inte tidigare hade koll på Graveyard kan vi således lite snabbt summera och konstatera att Graveyard – med hänsyn till kvaliteten på sitt kreativa skapande och bandkemi som enligt ovan inte går att köpa för vare sig pengar eller timmar i replokalen – definitivt är ett band som har det där lilla extra.[1] <#_ftn1> Avslutningsvis råder det således ingen tvekan om att Graveyard är mer än redo att vara ett av de band som plockar upp flaggan för klassisk rock för att därefter bära den med sig och utforska ramarna för den en bra bit in i det 21:a århundradet – och visst vore det härligt om en betydligt större andel av dagens musiklyssnare kunde finna plats för ytterligare ett enligt mångas definition riktigt band.

/Magnus Larnhed (Manager)