Strateg

Strateg ger ut Anders Jacobssons första roman

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 10:20 CET

Med sina historier om Sune och Bert är Anders Jacobsson en av Sveriges mest lästa barnboksförfattare. När han nu ger ut sin första vuxenroman – ”Alla mina andetag bär ditt namn” – har han valt att göra det på ett helt nytt sätt.

Istället för att gå den traditionella vägen genom ett bokförlag, vände han sig till reklambyrån Strateg Marknadsföring.

”Alla mina andetag bär ditt namn” är den första delen i Anders Jacobssons trilogi om Gad Gustaf Grecke – ett inträngande och levande porträtt av en man, som mitt i livet, står inför ett avgörande beslut. Vad som är sant och vad som är fiktion vet bara författaren, men redan på försättsbladet slås det fast att gränsen däremellan är högst flytande: ”Detta är en roman men…”.

– När jag väl bestämde mig för att skriva en roman så skrev den nästan sig själv, säger Anders Jacobsson. Jag inser att jag burit den här historien inom mig under en väldigt lång tid – det har varit direkt befriande att äntligen få berätta den – och jag vill att språket i romanen ska präglas av samma personlighet och spontanitet.

Boken ges ut av reklambyrån Strateg Marknadsföring. Med i projektet är också Naxos, som jobbar med distributionen och även planerar för en utgivning av ljudboken.

– På en reklambyrå finns en kreativitet som ligger nära mitt eget sätt att arbeta, säger Anders Jacobsson. När jag träffade Strateg möttes jag av energi, passion och nyfikenhet och det är precis de drivkrafterna som jag vill ha med i mina projekt. Tillsammans testar vi nu hur vi kan nå ut till läsare utan att behöva ta kulturpolitisk hänsyn.

”Engagemang i varje rad”

Det är inte första gången som Strateg går in i ett bokprojekt. Under 2005 var byrån involverad i författandet och formgivningen av ”Da Viby-koden – Sanningar och sandaler under 30 år”, som gavs ut av Peter Flack i samband med att revyfiguren Hjalmar fyllde 30.

Den här gången är engagemanget av ett annat slag, konstaterar Leif Goldkuhl, projektledare:

– Anders kom till oss med ett utkast till den första delen i trilogin och vi nappade. Framför allt gillade vi Anders energi och entusiasm inför projektet – den entusiasmen tycker jag känns i varenda rad i boken. Därför bestämde vi oss för att ge ut boken precis som den är, utan någon redigering och utan att anpassa den efter någon särskild målgrupp. För oss är det ett ovanligt och spännande projekt som ger oss inspiration, utveckling och ny kunskap.

För ytterligare information och fler pressbilder:

www.gadtrilogin.se

Leif Goldkuhl, projektledare Strateg Marknadsföring 0701-844 409

---

Strateg är en reklam- och webbyrå med drygt 30 medarbetare. Vi skapar kreativ och integrerad kommunikation som gör skillnad och samarbetar med några av Sveriges starkaste varumärken. Bland kunderna finns bl.a. Aftonbladet, Aspholmen Fastigheter, ASSA, Atlas Copco, Axfood Närlivs, engcon, Green Cargo, Holmen Paper, KlarSynt, Moderatkvinnorna, Moelven Eurowand, Rejmes, Scana Steel Booforge, Siemens, Svenska Kammarorkestern, Swecon, TiM, Vasallen, Volvo Construction Equipment, Årets Bild, ÖBO, Örebrokompaniet och ÖSK Fotboll.