Strateg

Strateg hjälper Moderatkvinnorna att upplysa om grooming

Pressmeddelande   •   Jan 07, 2010 15:46 CET

I december genomför Moderatkvinnorna en kampanj mot grooming.
- Vi vill göra människor uppmärksamma på detta växande fenomen och ge föräldrar tips och råd om hur de kan skydda sina barn på Internet, säger Moderatkvinnornas ordförande Magdalena Andersson.
Kampanjen är producerad av Örebrobyrån Strateg, som också ligger bakom Moderatkvinnornas nya grafiska profil och logotyp.

Grooming eller gromning innebär att vuxna tar kontakt med barn i sexuella syften. Det är inget nytt fenomen, men Internet har gett de ”fula gubbarna” ett nytt effektivt verktyg.

- Gubben som tidigare lockade med godis finns via Internet nu inne i barnens rum och det syns inte att "Frida 13 år" egentligen är en vuxen man som inte skyr några medel för att lura barn och ungdomar. Många föräldrar känner sig maktlösa eftersom de upplever att de kan så lite om datorer och Internet, därför vill vi både informera om vad det är ungdomar gör på Internet samt ge konkreta tips om hur du kan hjälpa dem att undvika farorna.

Moderatkvinnorna annonserar i ICA Kuriren och har producerat en tidning som helt och hållet handlar om grooming och som går att ladda ner från Moderatkvinnornas hemsida. Tidningen, annons och banner har tagits fram i samarbete med reklambyrån Strateg, som också skapat Moderatkvinnornas nya grafiska profil och logotyp.

- Det är ingen självklarhet att jobba med politiska uppdrag, men det här är en angelägen fråga som vi gärna hjälper till att informera om, säger Hans Tedsjö, projektledare på Strateg.

För mer information:
Hans Tedsjö, projektledare Strateg Marknadsföring AB, 070-184 44 04
Magdalena Andersson, ordförande Moderatkvinnorna, 070-645 90 90

Strateg är en reklambyrå, webbyrå och en designbyrå - under ett och samma tak.
Strateg samarbetar med några av Sveriges starkaste varumärken. Tillsammans skapar vi stark, kreativ och integrerad kommunikation med ett tydligt syfte: den ska göra skillnad.