Streamio Networks AB

Streamio implementerar ny teknik för mobil-tv

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2008 09:03 CEST

Luleåföretaget Mobizofts nya teknik identifierar mobiltelefoners kapacitet i realtid. Det möjliggör att optimal kvalité på video- och tv-klipp kan visas genom detektering av vad varje mobiltelefon och nät klarar av. Tekniken ingår nu som en del i Streamio Mobile.

– Idag klarar mobiltelefonerna allt som behövs för att vara en fullvärdig kommuni-kationskanal. Den som har mobila tjänster stärker sina befintliga kommunikations-positioner genom att synas i ytterligare en kanal som dessutom är personlig och där användaren är tillgänglig när som helst och var som helst, säger Maria Christensen, VD för Mobizoft.

Identifiering i realtid
Den viktigaste komponenten i Mobizofts teknologi C4M är den världsunika terminal-detektering, som i realtid identifierar mobiltelefoners möjligheter för videosupport, bilder, musik, skärmvidd och textstorlek. Genom realtidsdetekteringen kan mobila webbsidor produceras som passar för alla olika mobiltelefonmodeller.

Med C4M i Streamio Mobile blir det nu enkelt att utveckla och leverera topp-kvalitativa tjänster som passar till alla mobiltelefoner.

- Mobizofts nya version av C4M, möjliggör ännu bättre visningskvalitet och en trevligare filmupplevelse för våra kunder som idag använder Streamio Mobile, säger Jakim Rosenqvist, VD för Streamio Networks.

Intresset för Streamio Mobile, som lanserades för knappt tio månader, ökar kraftigt och kundkretsen växer stadigt. Allt fler ser nyttan med att kunna nå ut med filmmaterial till mobila terminaler. Med den nya versionen av C4M skapas nya möjligheter till högkvalitativ visning av film som fullt utnyttjar kapaciteten i moderna mobila terminaler.

Joakim Rosenqvist, VD Streamio: 08-501 109 11
Maria Christensen, VD Mobizoft: 070-575 89 17

Om Streamio
Streamio Networks AB är ett privatägt företag inom Streaming Media. Företaget äger, driftar, vidareutvecklar och säljer det ledande filmpubliceringsverktyget Streamio. Tjänsten är ett webbaserat verktyg för publicering och administration av film över Internet. På kort tid har Streamio-verktyget visat sig uppfylla de behov som en växande marknad efterfrågar. Bland kunderna finns SAS Sverige, Röda Korset, IDG, Svenska kyrkan, Svenskt Näringsliv, Lindex, Pressbyrån, Ikea och Skistar.