Nyhetsbrevet Vi Resenärer

Strejken gynnar bilismen och försämrar för kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Jun 26, 2013 09:10 CEST

Inga blå bussar till de stora sjukhusen!                                    Foto:SL

Bland de linjer i Stockholm som Kommunal helt har stoppat finns "sjukhuslinjen", dvs linje 3 som går mellan Södersjukhuset och Karolinska sjukhuset. Den huvudsakliga kollektiva trafiken till dessa stora sjukhus sker just med denna linje, som trafikeras med SL:s blå bussar. Linjen fungerar som matarlinje mellan T-banestationen Gullmarsplan och SÖS samt mellan T-banestationen S:t Eriksplan och Karolinska sjukhuset.

Kommunals ordförande har deklarerat att man kan strejka i princip hur länge som helst. De har pengar i  strejkkassan.

SL som har det yttersta ansvaret för trafiken ligger lågt trots att de har öppnat för denna strejk genom att teckna avtal som gör det möjligt för bussbolagen att försämra för förarna.

Upphandlingarna går ut på att pressa kostnaderna för den trafik som politikerna bestämt. Det är ingen som frågar sig om det går att utforma trafiken på ett bättre sätt!  De bolag som verkar i Stockholm har en gedigen kunskap om kollektivtrafik men den kunskapen utnyttjas inte. Bolagen används enbart som bemanningsföretag.

Låt Arriva, Keolis och Nobina lägga förslag på trafikupplägg som effektiviserar trafiken inom de grova ramar som politikerna anger. De blir trafikarkitekter och ritar trafik som vanliga arkitekter ritar hus!
Ge förarna lugn och ro.

Att stoppa sjukhuslinjen i Stockholm visar att Kommunal inte tar något ansvar för dem som valt att åka kollektivt.

I dag är bilen vinnare och kollektivtrafiken en stor förlorare.

Jan-Åke Bosell
Trafikdebattör

Idégruppen Vi Resenärer har sedan 1993 bevakat utvecklingen inom kollektivtrafiken med utgångspunkt från konsumentens/resenärens önskemål. Vi är helt vanliga resenärer och tillika bilister som önskar att kollektivtrafiken kunde bli ett attraktivt komplement till bilismen.