Almega

Strejken vid Bilprovningen avblåst – parterna överens

Pressmeddelande   •   Maj 11, 2012 19:31 CEST

Almega Tjänsteförbunden och Unionen kom under fredagskvällen överens om ett nytt kollektivavtal för området Utveckling och Tjänster. Därmed avbryts strejken, vid AB Svensk Bilprovning, som pågått sedan i torsdags. Det nya avtalet är i nivå med övriga avtal slutna på den svenska arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Det är naturligtvis glädjande att den här strejken som Unionens startade nu tar slut. Vi har fått igenom förändringar i avtalet som gör det lättare att visstidsanställa, vilket är viktigt för företagen säger Sten Lycke avtalsansvarig på Almega.

Förutom löneökningar innebär uppgörelsen att det blir möjligt för företagen att visstidsanställa studenter och en särskild doktorandanställning skrivs in i avtalet.

I och med att parterna enats om ett nytt avtal upphör strejken vid AB Svensk Bilprovning med omedelbar verkan.

För mer information:

Sten Lycke
förhandlingsansvarig
tfn: 070-345 68 76

Gunnar Järsjö
förhandlare
tfn: 070- 345 6975

David Wästberg
presschef, Almega
tfn: 070-345 68 59

Almega - Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag, är en förbundsgrupp som har cirka 10 000 medlemsföretag med sammanlagt cirka 500 000 anställda. Medlemsföretagen representerar ett 60-tal branscher inom den svenska tjänstenäringen. Almega är den största förbundsgruppen inom Svenskt Näringsliv. Almega banar väg för tjänsteföretagen.

Mer information finns på www.almega.se under fliken Om Almega.