Stressa Ner

Stressa Ner Fruktläder

Pressmeddelande   •   Aug 06, 2015 08:45 CEST

Fruktläder - naturligt godis

Ett bra sätt att hantera stress – och behålla sommarens lugn och harmoni – är att plocka bär i skog och mark. Just nu mognar smultron, blåbär och vildkörsbär och snart är det också dags för nypon, lingon, vildplommon, björnbär och annat som naturen bjuder på.

Ta med en korg nästa gång du går ut och känn hur meditativt det kan vara att plocka.

Det allra bästa sättet att ta vara på frukt och bär, oavsett om du plockat dem i det vilda, i din trädgård eller köpt ekologiskt, är att torka dem.

Torkning bevarar smakämnen och näringsämnen på allra bästa sätt utan att du behöver vare sig socker eller konserveringsmedel. Själva är vi förtjusta i så kallat fruktläder, som är väldigt enkelt att göra.

Du behöver en torkapparat (finns för några hundralappar bland hushållsapparaterna i butiken) eller en varmluftsugn, bakplåtspapper i silikon och valfria bär (det går bra att mixa också). Börja med att mosa eller mixa bären till en jämn smet. Bre ut den cirka 0,5 centimeter tjockt på bakplåtspappret och torka i apparat eller ugn (låt luckan stå på glänt) på högst 40 grader (så bevaras näringen bäst). Det tar 12-36 timmar beroende på hur blöta bär du använt, fuktigheten i rummet och hur effektiv din apparat är. Fruktlädret ska fortfarande vara mjukt, men inte klibba – då är det klart. Prova dig fram så lär du dig snart. Låt fruktlädret eftertorka under en handduk några dagar och klipp det sedan i lagom stora munsbitar.

Nypon och äpplen kan du behöva koka upp i lite vatten för att de ska gå lättare att mosa/mixa. Då flyter också kärnorna på nyponen upp till ytan och kan tas bort med en hålslev (eller passera massan genom en sil).

Det går bra att krydda fruktmoset med kanel, kardemumma, vanilj- eller lakritspulver och även att söta det en aning med honung eller torkad stevia, om du vill, men sötning brukar inte behövas. Eftersom smakerna är så koncentrerade förhöjs också sötman efter torkning.

Fruktlädret håller upp till ett år, förvarat i slutna glasburkar i rumstemperatur. Gör gärna många sorter så får du naturligt ”plockgodis”.

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Örtte & Huskurer, Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD och böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se