Stressa Ner

Stressa Ner Krönika - Jorda dig

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2014 14:26 CEST

Krönika: Jorda dig

Att jorda sig – knyta an till jord, växter och natur – är ett bra sätt att varva ner och hitta lugnet.  På sommaren är vi oftare ute, mer barfota, simmar i hav och sjöar eller vandrar i naturen. På hösten behöver många av oss påminna oss själva om att jorda oss, att komma ut.

Nu är naturen fylld med frukt, bär och svamp. Ge dig ut och plocka björnbär, nypon, havtorn, rosenkvitten, fläderbär, vildäpplen eller Karl Johan, inte bara för den underbara skörden du får med hem utan också för kontakten med växter och jord som utflykten för med sig. Plockningen i sig är meditativ i sin monotona upprepning. Skynda inte, utan plocka i lugn och ro. Det du inte skördar idag kan någon annan njuta av imorgon.

Ta dig också tid att se det vackra i naturen, kanske plockar du med en bukett blommor hem. Växter som byter till höstskrud eller vissna fröställningar är lika vackert! Eller varför inte några lena hästkastanjer att lägga på bordet.

De dagar du inte har möjlighet att komma ut i naturen, försök att handla dina grönsaker på torget eller i en lustfylld saluhall. Skaffa ett par krukväxter att pyssla om. Hellre ett par stycken som du pysslar med ofta än många som du inte hinner med. Ge dem av din tid och energi och känn hur de svarar med att växa och trivas. Visst kan man kommunicera med växter!

En skön höst önskar

Mette och Eva

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD och böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se