Stressa Ner

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2014 15:50 CEST

Stressa Ner krönika maj

Sov dig till ork

Maj är en intensiv månad. Inte nog med att naturens grönska exploderar, det är också en månad full av aktivitet. För att orka är det viktigt att sova ordentligt. Något som kan vara lättare sagt än gjort när livet snurrar i hög hastighet.

Börja med att tänka på sömnen som något skönt och njutningsfullt, inte ett måste för att orka med. Se sömnen som en belöning efter dagens arbete och aktivitet.

Se till att sovrummet är svalt, mörkt och fritt från alla slags elektroniska prylar såsom tv, dator och telefon.  Bädda gärna rent en extra gång, av omtanke om dig själv. Avsluta dagen med att varva ner. Stäng av dator och tv och gör en kopp te, gärna på citronmeliss eller kamomill som hjälper dig att komma till ro. Sitt och håll om koppen samtidigt som du samlar dig inför natten.

Är det många tankar som tränger på, skriv ner dem så att du kan släppa dem. Ha en anteckningsbok vid nattduksbordet där du kan skriva ner det som poppar upp precis när det är dags att somna. Då kan du glömma för en stund, boken kommer ihåg åt dig.

Känner du dig stel och spänd är det bra att göra en avspänningsövning eller en andningsövning, som den här: Lägg dig ner på rygg och blunda. Dra in ett djupt andetag genom näsan och räkna till fem i lugn takt. Håll andan och räkna till fem. Andas sedan ut, genom näsan, och räkna till tio i samma lugna tempo. Håll andan utanför kroppen och räkna till fem. Börja om och fortsätt i cirka fem minuter.

Denna övning, som vi kallar 5-5-10-5, kan du också ta till om du skulle vakna mitt i natten. Fortsätt andas till dess att du kommer till ro. Även om du inte skulle somna om gör den gott, eftersom du slappnar av både i kropp och i tanke.

Varma hälsningar

Mette och Eva

PS. Vår avspännings-cd finns att köpa på robild.se.  Missa inte Mettes sommarkurs i yoga med vandring. Läs mer om den på vår hemsida www.stressaner.se

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD och böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se