Stressa Ner

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2013 17:39 CEST

Krönika juni

Tanka grön energi

Njut av överflödets tid. Nu när det finns gott om färska och närodlade grönsaker, frukter och bär kan du passa på att fylla kroppens depåer med nyttigheter.

Bär, frukt och grönt innehåller massor av näring och fibrer som får dig att må bättre. Du får mer energi samtidigt som magen sköter sig som den ska. Om du fyller på kroppens förråd under sommaren kommer du att klara den mörka årstiden bättre, både för att du har byggt upp ett energiförråd och för att immunförsvaret har stärkts.

Börja gärna dagen med en smoothie på färska bär. Låt det bli en god vana som du tar med dig hela året. Sommaren är en period när det är lättare att ta sig tid att sitta ner och äta i lugn och ro. Tugga maten långsamt och låt smaken stanna kvar länge i munnen. Det blir ännu en bra vana att ha med dig i höst. Kroppen har mycket lättare att ta upp näringsämnena om du tar dig tid att tugga maten ordentligt. Dessutom mår magen bättre.

Recept på bärsmoothie:

Mixa en matsked hela linfrön. Blanda ner linfrömjölet i 2 dl yoghurt och 1 dl färska bär och mixa igen. Ät långsamt med en liten sked. Fler tips på smoothies och andra nyttiga recept finns i vår bok Matovanor.

En riktigt skön sommar

Önskar Mette och Eva

Nästa krönika kommer i augusti. Läs mer om Mettes sommarkurser i yoga på www.stressaner.se. Om vår senaste bok – Brännässlan en älskad kulturväxt  – kan du läsa på www.robild.se

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD och böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se