Stressa Ner

Stressa Ner Nu spirar det

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2018 15:12 CET

Krönika mars

Låt det spira i krukor och hjärta

Ute är det iskallt, men allt eftersom ljuset återvänder ökar längtan efter våren.

Stilla din lust med att botanisera bland fröer och planera din örtagård. Tankar och funderingar på vad du ska odla längre fram under våren ger massor av energi.

Den här årstiden är vi extra känsliga för ljuset. Några av oss blir liksom speedade medan andra blir mer melankoliska. Det är naturligt, både och. Genom att hantera jord och vara ute i skog och mark kan kroppen tillverka sitt eget serotonin, en signalsubstans som gör oss lättare till sinnet, men också skänker lugn till den som är uppe i varv. Att arbeta med jorden skapar helt enkelt balans både för den upprymde och för den eftertänksamme.

Vill du börja odla redan nu kan du så smörgåskrasse på ett par lager bomull eller stoppa några ärtor (vanliga gula ärtor från livsmedelshyllan går bra) i en burk med jord. Ställ sådden ljust och håll den fuktig så kan du börja skörda redan efter 7–10 dagar. Du kan också så örter som basilika, oregano, persilja och citronmeliss i krukor inomhus för utplantering i krukor och örtagård längre fram under våren.

Det fantastiska med att följa ett frö från sådd till skörd är att det är som att livet inom dig också börjar spira. Du blir glad i hjärtat av att följa ett annat litet liv.

Hälsningar

Eva och Mette

PS. I vår bok Örtte & huskurer kan du läsa mer om hur du sår och odlar örter.

PPS. Det finns fortfarande ett par platser kvar på retreaten med tema Kärlek utan rädsla med Mette Bohlin och Åse Molin Mellgård den 18-22 april Plats: Mettes yogastudio i Skäret utanför Höganäs. Mejla mette_bohlin@telia.com för mer info.

Stressa Ner består av naturläkare Mette Bohlin och frilansjournalist/författare Eva Robild.

Stressa Ner-krönikorna ges ut en gång i månaden och distribueras via MyNewsdesk. Mette och Eva har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer, fyra böcker för ungdomar på lättläst svenska och E-böcker på temat Tankar om, till exempel Tankar om Naturlig läkning, Tankar om Stress. Stressa Ner finns även som ljudbok med avspänningsövningar. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln och via www.robild.se