Stress Ner

Stressa Ner - Stress föder skam

Pressmeddelande   •   Dec 03, 2015 09:12 CET

Krönika Skam och stress

Det anses fint att vara upptagen och ha mycket att göra – att vara stressad ses däremot som något fult. Så har det blivit i vårt uppskruvade samhälle.

Skammen över att vara stressad bidrar till förnekelse, vilket kan leda till utmattningssyndrom, men det gör också att många döljer sin stress och arbetsbörda. Kanske är du en som smygjobbar på kvällarna utan att sätta upp övertid? Eller tar du hem jobbet när du är ledig eller har semester så att du får jobbat undan när ingen ser?

När det anses vara hög status att ha en aktiv fritid med resor, äventyr och utflykter är det många redan stressade som fyller också fritiden med aktiviteter. Det är inte ovanligt att skilda föräldrar tävlar om att ta barnen till häftigaste leklandet eller på maffigaste utlandssemestern. Tävlingen kan även ske vänner emellan. Coola bilder på sociala medier spär på stressen – och förvärrar skammen när du inte kan, har råd eller orkar.

Tänk efter – vad minns du som de lyckligaste ögonblicken i din egen barndom? En talande historia är den om några barn som fick skriva två önskelistor inför jul – en till tomten och en till sina föräldrar. Av tomten önskade de sig prylar, men av föräldrarna tid, mysiga gemensamma stunder och lek. När barnen fick välja vilken lista de helst ville skicka, så blev det den till mamma och/eller pappa. Kanske kan du ge bort en julklapp i form av en (mobilfri) heldag tillsammans med någon du tycker om?

Bli medveten om ditt beteende – det är det första steget till förändring. Det tar tid för hjärnan att ”trampa upp nya stigar”. Men det går.

Ha en riktigt skön december önskar

Mette och Eva

PS. I januari börjar nya yogagrupper hos Mette i Skäret utanför Höganäs. Ännu finns några platser tisdagar kl 18–20 och onsdagar kl 9.30–11.30. Mejla intresse med telefonnummer till mette_bohlin@telia.com.

Stressa Ner-krönikorna skrivs av naturläkare Mette Bohlin och journalist/författare Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken, MatOvanor samt Örtte & Huskurer och gett ut en avspännings-CD ochfyra böcker för ungdomar på lättläst svenska. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se. Böckerna säljs i bokhandeln samt via www.robild.se