Stress Ner

Stressa Ner: Våga bryta mönstret

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2012 15:13 CEST

Vågar du bryta mönstret?

Nystart! Nu gäller att förbereda sig på det ökande tempot. Gör du det på rätt sätt kan du vara en förebild för andra, särskilt för dem som är yngre.

Kraven på oss förändras från att under sommarens ledighet främst ha varit sociala till att bli inriktade på prestation. Nu gäller det att visa resultat! Samtidigt snurrar världen runt omkring på allt fortare.

För att klara omställningen gäller det att du tidigt lägger in pauser i schemat. Ju högre tempo du har, desto viktigare är det att planera in pauser. Avsätt tid så att hjärnan kan defragmenteras - datorspråk för att sortera och samla ihop information i syfte att göra datorn mer effektiv. Precis som datorns hårddisk annars kan bli överlastad, långsam och ineffektiv kan din hjärna riskera att bli överbelastad, om den inte får pauser!

Törs du vara en förebild för andra genom att ta dessa välbehövliga pauser? Vågar du visa att det är okej att stanna upp och låta hjärnan vila?

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se