Stress Ner

Stressa Ner Värna sommarens tomrum

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 16:23 CEST

Värna tomrummet Sommaren ska vara en tid för återhämtning och vila, ändå är det så lätt att kalendern redan så här i början av juni är fullbokad med fester, resor, släktkalas och utflykter lång tid framöver. Vardagens vana att boka in saker och ting i förväg följer med in i ledigheten och innan man vet ordet av så är dagarna, de som skulle ligga så öppna och oförstörda framför oss, fyllda med innehåll innan vi ens är framme vid första semesterdagen. Kan det vara rädsla för tomhet som får oss att fylla ut dagarna? Eller kan det vara rädslan att missa något, bli utesluten ur en gemenskap eller helt enkelt en rädsla för att det ska bli långtråkigt om man inte är förberedd med aktiviteter? Kanske bokar du också in dagarna för andra: en tur till djurparken med barnen, en stor trädgårdsfest för alla vänner eller en lång lista över lämpliga renoveringsprojekt där hemma. Tänk på att det räcker att prata med någon som är stressad över telefon för att det ska smitta över på dig. Det är likadant för andra. Visst kan det vara svårt att varva ner. Det kan ta emot att inte ha något särskilt att göra. För vissa tar det flera dagar, för andra flera veckor, att känna sig bekväm med stillheten. Men våga prova! Lägg undan kalendern helt och hållet, eller sätt ett streck över hela veckan som betyder just ”ledig från allt”. Också barnen behöver lugn och ro. Låt dem slå dank och göra ingenting. Ge dem luft att försvinna en stund ur synhåll, att ha tråkigt och själv komma på något att göra (även om det bara är att ligga i gräset och titta på molnen). Tänk på att det inte är det du säger, utan ditt eget beteende som du överför på barnen. Fundera en stund över vilka minnen du har från din barndoms somrar. I vilka stunder kände du verkligt välbehag? Tillåter du dig att uppå sådana stunder numera? Ha en skön sommar! Nästa krönika kommer i augusti. Varma hälsningar Mette och Eva PS. Platser kvar på Mettes intensivkurser i yoga 26-30 juni respektive 3-7 juli. Anmälan på 042-330765 eller mette_bohlin@telia.com

Stressa Ner-krönikorna skrivs av hälsokonsult Mette Bohlin och journalist Eva Robild. De har tillsammans skrivit böckerna Stressa Ner, Tonårsboken och MatOvanor samt gett ut en avspännings-CD. Mette och Eva föreläser tillsammans och var för sig på företag och skolor. Mette håller även kurser i yoga, meditation och djupavslappning. Mer info på www.stressaner.se