Ementor AB

Strömma Turism & Sjöfart AB outsourcar driften till Ementor

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2004 09:28 CEST

Strömma Turism & Sjöfart AB, outsourcar sin totala IT-drift till Ementor. I avtalet ingår rådgivning och drift till ett värde av cirka 7 MSEK. Avtalet löper på 3 år.

Ementor ansvarar för drift, projektledning samt kommunikation. Driftssättningen genomförs under september. Lösningen är byggd på Blade-servrar från HP och all access sker med Citrix. Hårdvaran placeras på Ementors driftcenter i Malmö därifrån också övervakning och användarstöd levereras. Implementationsprojektet drivs av Ementors projektledare och är påbörjad sedan några månader. Strömma Turism & Sjöfart AB finns på 10 orter i Sverige och sysselsätter drygt 1 000 personer.

"Ementor var den var den rätta partnern i vår utvärdering. Genom att outsourca IT-driften slipper vi nu både eget ansvar och att investera i hårdvara. Dessutom blir vår kostnadsfördelning mellan de olika bolagen i företaget väldigt enkel då prissättningen är gjord per användare," säger Clas Stocklassa, Administrativ Chef Strömma Turism & Sjöfart AB.

"Vi gläder oss åt att få förtroendet att bli Strömmas nya outsourcing partner. Genom att Ementor övertar driften åt Strömma kan bolaget fokusera på sin kärnverksamhet. Genom denna affär stärker vi vår position ytterliggare inom outsourcing marknaden," säger Johan Rittner, VD Ementor Sverige AB.

För ytterligare information kontakta:
Staffan Bjurström, Account Manager, Ementor Sverige AB, mobil +46-0733-67 10 30, tel +46 (0)8 566 233 27 staffan.bjurstrom@ementor.se
Clas Stocklassa, Administrativ Chef, Strömma Turism & Sjöfart AB, tel +46 (0)8 587 140 70
clas.stocklassa@stromma.se

Ementor är ett av Nordens största bolag inom verksamhetsutveckling och IT-lösningar & -tjänster. Med rådgivnings-, teknologi- och outsourcingkompetens hjälper vi de mest krävande nordiska organisationerna att öka sin effektivitet, skapa kundlojalitet och fundament för förändring. Ementor har 2 300 anställda och finns representerat i 21 städer i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bolaget är noterat på Oslo Børs. För mer information om Ementors erbjudanden besök www.ementor.se.