Dramaten

Urpremiär: Dramaten, Lilla scenen 13 november
Av: Lucas Svensson fritt kring Stig Dagerman
Regi: Emil Graffman

Femtio år efter författaren Stig Dagermans bortgång bjuder Dramaten på en nyskriven pjäs fritt kring Stig Dagerman. Författare är husdramatikern Lucas Svensson och i rollerna ser vi Torkel Petersson, Per Svensson, Anna Björk, Johan Lindell och Jon Karlsson. Strömming på Cattelin är drama och komedi. Dåtiden är lika närvarande som nutiden, det vita pappret tomt och framtiden oviss. Allvarligt talat, men roligt sagt.

Ett rum möblerat för livet, men där man inte längre kan leva. Minuten innan självmordstankens fälla slår igen. Klockan tickar och Stig, Stig, Stig och Stig kämpar med varandra för livet. Redskap: skrivmaskin, pistol, barrträd och en imploderande aggressivitet. I kampen inträder Biografflickan med den sista kakan Cloetta, en mors ögon och små mjuka händer?

Strömming på Cattelin är dramatikern Lucas Svensson tredje pjäs direkt skriven för Dramaten. De andra två pjäserna är Fallna från månen (2002), Inget växer utom Stig och Molly (2003). Lucas Svensson står också bakom textbearbetningen av Herr Arnes penningar av Selma Lagerlöf, som har premiär 27 november på Dramatens Stora scen.

Torkel Petersson och Per Svensson är också aktuella i Black Comedy på Dramatens Stora scen. Anna Björk har senast setts i Leka med Elden. Johan Lindell har senast medverkat i Kung Lear och Jon Karlsson gör i Strömming på Cattelin Dramaten-debut.

I rollerna: Torkel Petersson, Per Svensson, Anna Björk, Johan Lindell, Jon Karlsson

Scenbild & kostym: Åsa Lieberath
Ljusdesign: Linus Fellbom
Peruk & mask: Sofia Ranow Boix-Vives

AVSÄNDARE
Ulrika Nilsdotter Geiger

FÖR MER INFO
Ulrika Nilsdotter Geiger
Presschef/Press & Publicity
KUNGLIGA DRAMATISKA TEATERN
ulrika.nilsdotter.geiger@dramaten.se
www.dramaten.se

Dramaten är Sveriges nationalscen med ansvar att framföra såväl den klassiska dramatiken som nyskriven svensk och utländsk dramatik. 1788 grundades Dramaten av Gustav III och Dramatenhuset vid Nybroplan invigdes 1908. Varje år spelar Dramaten cirka 1000 föreställningar för drygt 300 000 personer på sju egna scener samt på turné. Staffan Valdemar Holm är VD och konstnärlig ledare sedan 2002. Teatern har omkring 350 årsanställda varav cirka 90 skådespelare. Dramaten är ett statligt aktiebolag som leds av en styrelse utsedd av regeringen.