NovaCast Technologies

Strukturaffär kapar ledtider inom automotive industrin

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2008 09:00 CEST

- NovaCast förvärvar SwePart Verktyg, orderstocken ökar från MSEK 13 till MSEK140

NovaCast Technologies (NCAS B) förvärvar i ett blandat kontant- och aktiebud Skandinaviens ledande verktygstillverkare SwePart Verktyg från norska Bandak Group. Genom verktygstillverkaren SwePart tillförs koncernen kompetens inom hela värdekedjan för framställning och försäljning av pressverktyg. Kunskapsförvärvet bidrar till att snabbare nå en ny standard baserad på Camitoprocessen för tillverkning av pressverktyg för fordonsindustrin.

- Med förvärvet av SwePart Verktyg tar vi ett strukturgrepp på hemmamarknaden för tillverkning av pressverktyg till fordonsindustrin, som på sikt kan innebära förkortade ledtider på upp till 30 procent, säger NovaCast Technologies huvudägare och VD Hans Svensson. Den kunskap vi nu utvecklar på hemmaplan kommer vi att använda i vår globala expansionsstrategi för Camitokonceptet.

NovaCast Technologies grundades 1981 och förvärvade 2005 Camito. Den teknik bolaget erbjuder för att tillverka stommarna till pressverktyg till fordonsindustrin passar cirka 40 procent av verktygsmarknaden, som totalt värderas till 150 miljarder kronor. Med förvärvet av SwePart Verktyg förfogar NovaCast över hela värdekedjan och kan också leverera kompletta verktyg.

NovaCast innehar patent för metoder som gör det möjligt att leverera stommar färdiggjutna i ett enda stycke för tillverkning av pressverktyg till fordonsindustrin. Tillsammans med NovaCasts strategiska samarbetspartner Sandvik Coromant har NovaCast med Camitokonceptet målsättningen att avsevärt förkorta ledtiderna vid tillverkning av pressverktyg. En första utvärdering som gjorts på ett verktyg bekräftar att man är på god väg.

- Redan våren 2008 iakttog vi några av de effektivitetsvinster man kan nå med Camitotekniken och Sandviks bearbetningsteknik då vårt Research och Technology Center i Olofström presenterade resultaten av det första Sandvikbearbetade Camitoverktyget. Affären innebär att vi nu genomför en totalanalys av bearbetningsstrategierna för SwePart, säger Göran Berter, Direktör och forskningschef på Sandvik Tooling.

SwePart i Tyringe är Skandinaviens ledande verktygstillverkare. När SwePart inför Camitometoden i sin tillverkning av pressverktyg innebär det en möjlighet att nå en effektivitetsförbättring på 25 - 30 procent.

Camitometoden har stor potential, årligen tillverkas cirka 90000 karossverktyg för fordonsbranschen.

- Automotiveindustrin präglas av samarbeten och ett kraftfullt behov av lägre kostnader och kortare ledtider. Camitometoden bidrar på ett bra sätt just till detta. Marknaden är stor, även om vi just nu ser en temporär avmattning i bilkonsumtionen, säger Peter Augustsson, styrelseordförande i NovaCast Technologies. Vi har sedan 2007 samarbetat med SwePart, ett samarbete som fungerat väl och som nu fördjupas fullt ut.

SwePart Verktygs företagsledning stannar inom NovaCast Technologies och en ny koncernövergripande teknikchef tillsätts.

- Med Camitotekniken kommer vi att kunna genomföra väsentliga effektivitetsförbättringar och stärka vår konkurrenskraft, säger SweParts VD Rune Evensen.

Proforma omsättning i NovaCast Technologies efter förvärvet av SwePart Verktyg är cirka MSEK 150. Det är en ökning med 130 procent jämfört med koncernens omsättning 2007 om MSEK 65,8. Orderstocken ökar från MSEK 13 i halvårsrapporten 2008 till MSEK 140 för den nya koncernen.

SwePart har efter förvärvstillfället och förhandlade förvärvsvillkor ett eget justerat kapital om MSEK 8 exklusive övervärden i fastigheter.

För ytterligare information, kontakta:

Hans Svensson
VD, NovaCast Technologies
hans.svensson@novacast.se

Peter Augustsson
Styrelseordförande, NovaCast Technologies
+46705902062
peter.augustsson@novacast.se

www.novacast.se

NovaCast Technologies, noterat på OMX Nordiska börs (NCAS B), producerar och marknadsför förädlat gjutgods för framställning av verktyg till karosskomponenter samt programvaror för beredning, simulering och processkontroll, för effektivare produktionsprocesser för den globala fordonsindustrin och dess underleverantörer. Med Camitotekniken tillverkas gjutgods i ett stycke för framställning av verktyg för formning och pressning av fordonskarosser med en betydligt kortare ledtid än traditionella verktyg. Genom verktygstillverkaren SwePart besitter koncernen kompetens inom hela värdekedjan för framställning och försäljning av pressverktyg.