TurbolinPR AB

Stryktålig hårddisk för alla väder

Pressmeddelande   •   Apr 02, 2009 15:01 CEST

Freecom lanserar ToughDrive Sport - en hållbar och stöttålig extern hårddisk som är designad för att uthärda de tuffaste prövningarna.

ToughDrive Sport klarar av ett fall från höjder på upp till 2 meter och är fullt skyddad mot dåligt väder. Dessutom är disken utrustad med en praktisk ögla i ena hörnet som gör att den lätt kan fästas på väskan eller i bältet.

Den nya hårddisken har en sportig design och för att ge den ett enhetligt utseende kommer den med en integrerad USB-kabel som både ser ut och känns som ett klätterrep. Detta gör den extremt portabel och ingen AC-adapter krävs för att driva disken. Storleken och kvaliteten gör ToughDrive Sport idealisk för den mobila användaren. Antistötmekanismen skyddar hårddisken från oförutsedda smällar som annars kan resultera i att filmer, bilder, musik, dokument och annan värdefull information försvinner.

- ToughDrive Sport är designad för aktiva användare som befinner sig utomhus eller i andra krävande miljöer. Oavsett om du reser jorden runt, cyklar i bergen eller pendlar till jobbet är det viktigt att informationen är säker och lätt att ta med, säger Simon Rudolfsson, Sverigechef på Freecom.

ToughDrive Sport rymmer upp till 500 GB och är försedd med en Turbo USB 2.0 anslutning som gör att den klarar av att överföra 30 % snabbare än andra lösningar för upp- eller nedladdning av data. Disken är också försedd med ett krypterat lösenord. Om disken blir stulen kommer ingen åt innehållet om inte rätt lösenord är angivet. Vid ett sådant tillfälle måste disken formateras vilket automatiskt tar bort all information och säkerställer att innehållet inte hamnar i fel händer.

ToughDrive Sport finns tillgänglig med lagringsutrymme på 250 GB, 320 GB, 500 GB. För mer information besök: www.freecom.com