Destination Kalmar

​Student-VM i Triathlon hålls i Kalmar 2018

Pressmeddelande   •   Dec 09, 2015 13:21 CET

Vartannat år arrangerar det internationella studentidrottsförbundet FISU Student-VM. Nu har FISU presenterat listan med alla värdstäder 2018 och det står klart att Kalmar blir en av dem. Närmare bestämt hålls Student-VM i Triathlon i Kalmar i september 2018.

Den som nominerar svenska värdstäder är Sveriges Akademiska Idrottsförbund som har en lång tradition av att arrangera internationella studentidrottsevenemang.
– Vi är glada och stolta över att ha fått Student-VM till Sverige och Kalmar. Det visar på svensk studentidrotts starka ställning internationellt, säger Johanna Olsson, generalsekreterare för Sveriges Akademiska Idrottsförbund.

Mästerskapet 2018 blir den 14:e upplagan av World University Triathlon Championship. 2014 avgjordes Student-VM i Triathlon i Brasilien och 2016 hålls det i Schweiz. Evenemanget är ett samarrangemang mellan Sveriges Akademiska Idrottsförbund, Kalmar RC Triathlon, Svenska Triathlonförbundet, Linnéuniversitetet och Destination Kalmar/Kalmar kommun.

– Det känns härligt att vi får förtroendet att arrangera Student-VM och det är ett kvitto på att vi levererar triathlontävlingar i världsklass i Kalmar. Kalmarborna kan se fram emot publikvänliga och stadsintegrerade banor. Startfältet kommer att hålla hög klass, så det kommer att gå fort på Kalmars gator, säger Henrik Brovell från Kalmar RC Triathlon.

– Detta är ett utmärkt sätt att visa upp studentstaden Kalmar och ett internationellt Linnéuniversitet för omvärlden, säger Bo Bergbäck, prorektor och professor i miljökemi vid Linnéuniversitetet.

– Det är verkligen roligt att vi får förtroende att arrangera Student-VM i triathlon och ett bra bevis på att vi är duktiga arrangörer i vår stad samtidigt som det stärker banden till Linnéuniversitetet, säger Johan Göransson, Destination Kalmar.

Om World University Championships
Student-VM, World University Championships, arrangeras av det internationella studentidrottsförbundet, FISU, och avgörs vartannat år. Det allra första mästerskapet hölls 1963 och triathlon finns med som idrott sedan 1992. Tävlingarna håller hög internationell klass och är öppna för studerande vid eftergymnasial utbildning i åldern 17–25 år.

Om World University Triathlon Championship
Student-VM i Triathlon avgjordes för första gången 1992. Då deltog 89 triathleter från 22 länder. Idag lockar varje mästerskap ca 100 triathleter från hela världen. Distanserna är 750 m simning, 20 km cykling och 5 km löpning. I Kalmar kommer banan att gå mitt i stadskärnan och vara mycket publikvänlig.

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.