Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation

Studenter ska vara fattiga!

Pressmeddelande   •   Sep 22, 2008 14:01 CEST

Den slutsatsen drar Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation efter att finansminister Anders Borg presenterat höstens budgetproposition under förmiddagen.

Återigen sviker regeringen sina vallöften till studenterna. Innan valet 2006 gick tre av de nu styrande partierna ut och lovade att höja studiemedlen till studenterna. Vad har hänt? Ingenting! Studenter är förstås som grupp väldigt lätta att strunta i. En mandatperiod för riksdagen är fyra år, en tid som i mycket överensstämmer med den normala längden på en högskoleutbildning. Detta innebär att de som var studenter när valet genomfördes i de allra flesta fall inte är studenter längre när det är dags för nästa val. Att politikerna då kan välja att ignorera denna grupp är klart förståligt ur en krass väljarsynvinkel men knappast försvarbart ur den etiska.

Att Sverige 2008 ska ha en grupp som lever under fattigdomsgränsen på grund av att de vill utbilda sig och bidra till samhället är orimligt! Att dessa sedan också straffas när de försöker dryga ut sin kärva budget är inte bara otroligt dumt utan går också helt emot regeringens egen jobbpolitik som säger att alla ska jobba. Anders Borg säger själv att han tycker att studenter ska jobba vid sidan av studierna, men hur ska det gå till med dagens gällande regler där studenter inte får jobba som de vill utan straffas när de gör så? Det är förstås fribeloppen som är de stora problemen. Varför ska man som student tvingas leva på bidrag och inte ha råd med kurslitteratur och något annat än det nödvändigaste när det finns rimliga alternativ?

- Politiker, höj studiemedlen och avskaffa de orättvisa fribeloppen som motverkar arbete. Detta bidrar till en bättre situation för studenterna och ger dessa en högre anställningsbarhet när de studerat klart och ska börja jobba säger Piktor Bujupi, ordförande för Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation.