SSCO, Stockholms studentkårers centralorganisation

Studenternas bostadsbolag får ny VD

Pressmeddelande   •   Nov 10, 2010 15:08 CET

I maj 2011 tillträder Stiftelsen Stockholms Studentbostäders (SSSB) nya VD, Chris Österlund. SSSB är den största studentbostadsaktören i Sverige och Stockholms studentkårers centralorganisation (SSCO) välkomnar henne varmt.

I Stockholm saknar nästan hälften av alla mellan 20 och 27 år egen bostad och antalet personer i SSSB:s kö har ökat från omkring 25 000 hösten 2007 till 55 000 i år.

Den närmaste tioårsperioden planerar SSSB att bygga 2 000 nya studentbostäder. För över 1000 av dessa har man redan i dag tomtmark.

– SSSB är en av de få aktörer som bygger för studenter, trots den enorma efterfrågan på studentbostäder, säger SSCO:s ordförande Oscar Lavelid. Vi har stora förhoppningar på SSSB och den nya VD:n, arbetet att bygga nytt måste fortsätta. Aktörerna som bygger för studenter måste bli fler. SSSB gör en viktig insats, men deras planerade 2 000 bostäder på tio år är långt ifrån tillräckligt för att täcka behovet i Stockholmsregionen.

Chris Österlund är 49 år, har en Master of Business Administration (MBA) från Handelshögskolan och kommer närmast från Nynäshamnsbostäder, där hon i

dag är VD.

Vill du veta mer om SSCO? Gå in på www.ssco.se.

Länk till pressbilder.

Frågor besvaras av: