Uppsala studentkår

Studentkåren flyttar in på Stora torget

Pressmeddelande   •   Maj 24, 2012 16:21 CEST

För att tillgängliggöra fler studentbostäder vid terminsstart samarbetar Uppsala kommun, Uppsalahem, Uppsala universitet, SLU och Uppsala studentkår i en gemensam kampanj som heter Hjälp en student!

Kampanjen riktar sig till alla uppsalabor som har möjlighet att hyra ut rum eller lägenhet att annonsera kostnadsfritt på studentboet.se. Det är andra året som kampanjsamarbetet genomförs och precis som förra året kommer Uppsala studentkår att finnas på stan i Uppsala och berätta varför kampanjen är viktig.

–        Fredagen den 25:e maj kommer Uppsala studentkår bygga ett temporärt vardagsrum på Stora torget i Uppsala mellan klockan 12.00 – 16.00, säger Lars Niska, vice ordförande med studiesocialt ansvar vid Uppsala studentkår. – Vi kommer att vara där för att prata med förbipasserande varför vi tycker att dem ska hyra ut i andrahand. Dessutom bjuder vi på kaffe! säger Lars Niska.

–        Vi hoppas att kampanjen bidrar till att fler studenter hittar någonstans att bo och att det underlättar bostadssituationen vid terminsstart, säger Markus Jonegård, bostadsansvarig vid Uppsala studentkår.

Bostadsportalen studentboet.se drivs av Uppsala studentkår i samarbete med Uppsala kommun, Uppsala universitet och SLU. Om man vill ha hjälp att lägga ut bostadsannonser på studentboet.se går det även bra att mejla eller ringa Uppsala studentkårs bostadsansvarige på bostad@us.uu.se eller 018-480 31 20.

För ytterligare information, kontakta:
Lars Niska, vice ordförande med studiesocialt ansvar, Uppsala studentkår
Telefon: 018-480 31 03 alt. 0761-09 80 03