Bättre Värld AB

Studiecirkel för minskat klimatavtryck

Pressmeddelande   •   Feb 02, 2020 22:07 CET

​På fettisdagen startar paret Asthamn en andra omgång av sin studiecirkel Lev inom planetens gränser. Förra våren minskade ett tiotal deltagare sitt klimatavtryck med ungefär 6 ton koldioxidekvivalenter tillsammans.

Sofia och Peter Asthamn har länge varit klimat- och miljöengagerade och skriver om detta på www.battrevarld.nu. Framför allt har de strävat efter att minska sitt eget klimatavtryck, men riktar sig nu alltmer utåt. Studiecirkeln är ett försök att inspirera fler och den första omgången gav mersmak.

- Vi lärde oss själva mycket också, säger Sofia. Som att det kan vara viktigt att hitta sin egen motivation och att det händer något speciellt i det personliga mötet som aldrig blir riktigt detsamma när man skriver på nätet.

Studiecirkeln utgår från testet på klimatkontot.se. Var och en får göra ett slags ”invägning” och sedan samtalar man om de områden testet tar upp. Det blir en gång om bostaden, en om resor, en om mat och en om konsumtion. Inga förkunskaper krävs, men en vilja till förändring.

- Tanken är att vi hjälps åt med att hitta lösningar och utmana oss själva och varandra, säger Peter. Det är inte så att vi levererar alla svaren, fast vi förstås bidrar med våra erfarenheter.

Inför det sista kurstillfället gör var och en om testet och så samtalar man om de förändringar man gjort och hur man vill gå vidare.

Kursen hålls på Dahlströmska gården rum & frukost som paret Asthamn driver sedan 2017. Med start den 25 februari hålls den varannan tisdag till och med 5 maj. Vid varje tillfälle bjuds deltagarna på kaffe/te, surdegsbröd och ett växtbaserat pålägg som man också får recept på. Priset är 400 kr.

Kontaktpersoner; Peter Asthamn peter.asthamn@gmail.com, 076-1188900. Sofia Asthamn sofia.asthamn@gmail.com

Vi startade Bättre Värld AB som ett slags paraply för de verksamheter vi driver sedan tidigare och för framtida visioner. Den sammanhållande punkten är en stark vilja att dra våra strån till stacken för miljön och klimatet. Vi är oroade, men ger inte upp.

Under paraplyet finns www.battrevarld.nu där vi ger ett miljötips i veckan, driften av kulturhistoriska boendet Dahlströmska gården rum & frukost, det ekologiska hembageriet Vadstena Bröd och Nätbutiken Bättre Värld med mycket återbruk och andra miljökloka produkter. Vårt val av frivillig enkelhet har givit oss friheten att ägna oss åt det som känns mest meningsfullt snarare än det som ger mest pengar. Vi är också odlingsentusiaster och boende i den lilla, vackra staden Vadstena.