Studieförbundet Vuxenskolan

Studiecirkeln bygger demokrati i Namibia

Pressmeddelande   •   Sep 17, 2010 14:04 CEST

- Studiecirkelmetoden är ett betydelsefullt och effektivt instrument för att stärka det civila samhället och därmed demokratin, konstaterar Justine Hunter, generalsekreterare för Namibia Institute for Democracy (NID) som är inbjuden av Studieförbundet Vuxenskolan för att medverka i en paneldebatt vid Bok och Biblioteksmässan i Göteborg.

SV har under ett antal år haft ett nära samarbete med NID, främst för att introducera studiecirkeln som ett verktyg för att främja demokratin, minska korruptionen och öka det lokala engagemanget i de organisationer som NID samarbetar med i Namibia.

- Svensk folkbildning och framförallt den pedagogik som studiecirkeln står för är en ”exportvara” som vi vet är viktig för att stärka människor i den lokala miljön. Studiecirkeln är motsatsen till ett auktoritärt synsätt och gör att människor växer. Den ”underifrånkraften” är grunden för att bygga demokrati, säger Lennart Falegård, verksamhetsutvecklare på Studieförbundet Vuxenskolan med ansvar för de internationella kontakterna.

”Vad kan svensk folkbildningstradition betyda för utveckling och demokrati i Afrika” är temat för paneldebatten som går av stapeln på Bokmässan på fredag kl 14.00 i SVs monter C03:02.

Hela SVs program under Bok och Biblioteksmässan hittar du på www.sv.se under rubriken SV på Bokmässan.

För ytterligare kontakt

Lennart Falegård, verksamhetsutvecklare SV, 0708 – 55 30 89