Evenemangstips

Studiefrämjandet och Digfi presenterar: Dagen D – fredagen 24/3 Nalen

Pressmeddelande   •   Mar 14, 2006 10:45 CET

100% Osignat

På scen: Kungers, The Callahan, Mylla, Sheraye, Intohimo, Andystone, Small Feral Token

Konferencier: Martin Sakarias (Vendetta, Baseline Music mm). DJ Dake

Demoinsamling

Demoinsamling till skivan “Demobanken 2006”. Skivan sprids sedan till media och musikbransch. Förra årets skiva spelades av Bruce Dickinson i BBC!

Demomässa

Demomässa med 20 utställare från olika delar av musikbranschen. Organisationer och företag, alla med ett intresse i den osignade delen av musikbranschen, STIM, SAMI, SMFF, SOM, MBIN Digfi, Up Sweden, m.fl.

Workshops:

-I samarbete med tidningen Stockholm City hålls workshop i författande av pressmeddelande.

-Panelsamtal ”Internationell karriär även som osignad?”

Anders Hjelmtorp (VD, Export Music Sweden), Wille Birksten (Sakkunnig, Kulturdepartementet), Lars Haraldsson (Kulturansvarig, Studiefrämjandet Riksförbundet), Martin Elford (Marknadschef SAMI/Styrelseledamot IUC), Moderator: Kalle Nilsson (SVT, ZTV mm)

Fri entré, ingen åldersgräns. Bar i Harlem, leg.18 år.

Nalen. Regeringsgatan 74.

kl 18.00 i Stacken och

kl 20.00 i Stora salen Nalen.

KONTAKT:
Pelle Jansson 070-924 32 44, 545 226 01
pelle.jansson@digfi.com
Pressbilder finns.

Läs mer!

www.sfr.se/dagend

www.digfi.com Lyssna på banden på demobanken!

www.100-procent.se

Studiefrämjandet har en omfattande musikverksamhet över hela Sverige. I Stockholm driver vi 4 musikhus (Odenplan, Solna, Nacka och Tumba) med replokaler och studios och vi samarbetar även med band i egna replokaler - sammanlagt 600 band! För alla band anordnar vi kurser, clinics och spelningar. 100% Osignat är Studiefrämjandets satsning på att skapa möjlighet för osignade band att spela live på bra spelställen i hela landet.

Digfi - är Sveriges största oberoende musiksajt. Med dagliga nyheter, artiklar samt recensioner. På Digfi kan du lyssna på och ladda ner musik gratis. Du kan också som osignat band eller artist, välja att utan kostnader, presentera din musik i Demobanken. Digfi är en del av SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation).

DAGEN D

Nalen, fredagen den 24:e mars kl.18.00

Vad är Dagen D?

Dagen D är en nationell manifestation för osignad musik – i Stockholm arrangerar vi en demomässa, 100% Osignat och en demoinsamling.

Berätta mer detaljerat!

Vi arrangerar en mässa där band utan skivkontrakt får en chans att nå fram till festivalarrangörer, musikförlag och skivbolag. På Dagen D kan du delta i workshops, diskutera musik och träffa branschfolk.

Är det ingen livemusik?

Jo! Dels spelar två mycket intressanta nykomlingar på scen Stacken. Sedan spelar fem av de hetaste osignade banden på Nalens stora scen. Vi får se Manifestvinnarna Intohimo, Dungens hypade efterföljare Mylla, Sheraye som är en mycket intressant Singer/Songwriter med rötterna i Iran, Täbys stoltheter The Callahan med en egenproducerad EP i bagaget och Sveriges svängigaste band – Kungers! Mellan banden spelar DJ Dake det bästa ur sin djupa skivväska och Martin Sakarias från rap-uppstickarna Vendetta håller i micken mellan banden.

Varför ska jag ta med vårt bands skivor till Dagen D?

För att du vill vara med på Demobanken – Sveriges största och mest aktiva demosajt – samt delta i tävlingen där de tjugo bästa bidragen får vara med på CD:n ”Demobanken 2006”.

Vad är ”Demobanken 2006” för en platta?

Demobanken 2006 delas ut till media och musikbransch och kan bli startskottet till er musikkarriär. Förra årets CD ”Demobanken 2005”" uppmärksammades bland annat på Hultsfred och några av låtarna spelades av Bruce Dickinson på BBC-radio i England. Uttagningen till skivan sker i hela landet.

Har ni några Workshops?

Dels så är ett par journalister på plats och lär dig att skriva ett så bra pressmeddelande som möjligt och dels så kan du lyssna till ett välorienterat panelsamtal mellan några erfarna människor som diskuterar osignade bands framtid både lokalt och internationellt. Förhoppningsvis finns det även inbjudna politiker på plats både för att lyssna till samtalet och som sedan kan svara på dina frågor om detta.

Vad kostar det, är det någon åldersgräns och när börjar det??

Vi börjar med mässan, med workshop och mindre uppträdanden, klockan 18.00 på Scen Stacken och Stora Nalen öppnar 20.00. Det är fri entré till både Stacken och Nalen, och det är ingen åldersgräns!

Kungers

Killarna har hållt på sedan 1998 med formandet av sin genreöverskridande musik. De är i grunden ett rockband, men hämtar inspiration från alla världens hörn. Man kan höra nyanser av bland annat hip-hop, reggae, ska och folkmusik. Kungers är ett väl etablerat liveband och har spelat på flera av landets festivaler. De har bland annat setts på Kalasturnén i Stockholm.

The Callahan

Deras EP heter ”Hardpop” och det är också en bra beskrivning av bandets musikstil. The Callahan har funnits i sex-sju år i olika konstellationer. Den senaste tiden har de verkligen funnit sitt sound och de har även blivit uppmärksammade av tysk radio. EPn är inspelad i Malmö med hjälp av Anders Alexander från Alice in Videoland.

Mylla

Från skogen hördes ett dån. Djur, buskar och träd skrek ut sin längtan efter fest och partaj, gråa själar ville se sin tillvaro lysas upp. När röken skingrades kunde man skymta konturerna av ett band och dånet var inte längre ett dån, det var skogen som presenterade sin förtrupp: Mylla. Ett sjumannaband som spelar vad som närmast kan beskrivas som "party-progg".

Sheraye

Singer/songwriter som gjort ett antal gig på caféer, open mic-kvällar och antikrigsträffar i såväl Stockholm som Los Angeles, dit hon flyttade när hon var 19 för att plugga dans och drama. Hon började spela i tidiga tonåren på en gitarr som krävde en tång för att kunna stämmas. Efter en tid i ett hårdrocksband har hon nu bestämt sig för att satsa på sin egen musik.

Intohimo

Intohimo är ett melodiöst hardcoreband bestående av 6 killar från Jönköping. De ägnade förra året åt att spela på så många ställen som möjligt runt om i södra Sverige. Texterna handlar om såväl trasiga förhållanden och depressioner som frustration, hopp och moralfrågor. Intohimo vann dessutom Digfipriset på årets Manifestgala!

AndyStone

AndyStone föddes med ett krossat hjärta. Ett alter ego som skapats i ett lönlöst försök att rätta till misstag, dränka skuldkänslor, säga förlåt och rättfärdiga handlingar, med förhoppningen att rädda en syndares själ. AndyStone ska rädda sin egen värld med ord och en gitarr.

Small Feral Token

Natalie och Lotta träffades på universitetet i Eskilstuna och förenades i sitt förakt över musiken som spelades på stans dansgolv och de dansstilar som hörde till. När de senare flyttat till Stockholm började de skriva musik och texter tillsammans och den spännande elektroniska duon Small Feral Token skapades.