Fatburen

Studio Stockholm Arkitektur till Fatburen

Pressmeddelande   •   Maj 21, 2014 08:00 CEST

Crown Nordic Management och JLL hyr ut 300 kvm i Fatburen till nybildade arkitektbyrån Studio Stockholm Arkitektur. Byrån flyttar in i det egenritade visningskontoret, som nyligen invigdes. Kontoret fungerar efter inflyttning som ett levande showroom för fastigheten fram till årsskiftet.

Fatburens nybyggda visningskontor har skapats för att visa fastighetens potential och unika prägel, nu hyrs ytan ut till Studio Stockholm Arkitektur som arbetar med omvandlingen av kvarteret. Avtalet omfattar 2 år och inflyttningen sker omgående.

Studio Stockholm Arkitektur grundades i mars 2014 och har redan vuxit till 12 medarbetare med ytterligare planerad expansion innan sommaren. Företaget erbjuder spetskompetens inom fastighetsutveckling, inredningsarkitektur och kommersiell arkitektur. Företagets ambition är att vara en värdeskapande partner för sina kunder genom att låta affärsnyttan stå i fokus. Studio Stockholm Arkitektur har från starten ett 20-tal stora uppdrag, däribland den fortsätta förvandlingen av Fatburen.

Det är väldigt trevligt att få välkomna Studio Stockholm Arkitektur till Fatburen, inte minst eftersom de nu kommer levandegöra det visningskontor de själva har varit med och utvecklat. Det är ett utmärkt kvitto på att fastigheten är precis så mångsidig och attraktiv som vi eftersträvar, säger Håkan Larsson, CEO Crown Nordic Management.

Vi är oerhört glada över att få flytta in i Fatburen, det känns som att komma hem eftersom vi har varit så pass involverade i projektet sedan länge och nu kommer sitta mitt i den pågående förvandlingen. Vi ser fram emot att på nära håll följa hur vår vision tar form, säger Carl-Michael Bonde, Studio Stockholm Arkitektur.

Fatburen - en fastighet i utveckling
Utvecklingsarbetet av Fatburen (Fatburssjön 10) med adress Södermalmsallén och Magnus Ladulåsgatan på Södermalm i Stockholm påbörjades 2013 och beräknas vara klart i slutet av 2014. Projektet innebär en rad förändringar för att nuvarande byggnad ska kunna tillmötesgå och attrahera starka hyresgäster som i dag alltmer efterfrågar smarta kontorslösningar med effektiva ytor. Ambitionen är att i gatuplanet erbjuda ett flertal kommersiella verksamheter för att utöka serviceutbudet i närområdet.

Om Fatburen
Fatburen erbjuder moderna kontorslokaler med flexibla och effektiva ytor. Totalt 48 000 kvm med adresser på Södermalmsallén och Magnus Ladulåsgatan, centralt beläget både vad gäller kommunikationer och Söders utbud av mat, dryck samt kultur. Ett projekt pågår för att väcka liv i kvarteret, fastigheten Fatburen bidrar med en förbättrad kringmiljö samt restauranger och service i gatuplan för att ge området ett lyft och en identitet. Crown Nordic Management företräder Fatburens ägare Aareal Bank i frågor kring fastigheten.