Studio Stora Holm

Studio Stora Holm – en nykomling på historisk mark

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 18:13 CEST

Mitt på Hisingen där ön visar upp sin mest lantliga sida ligger gården Stora Holms Säteri, byggd på 1670-talet som bostad åt gamla krigsherrar och sedan 1928 hem åt familjen Nyblom. Idag är ett bageri, en populär festlokal, ett stall med islandshästar och en rad andra verksamheter etablerade här. Nu öppnas portarna till gårdens senaste nytillskott: Studio Stora Holm.

Den gamla ladan som ligger precis invid Holmdammen har förvandlats till en ljus lokal med ett nytt och eget uttryck. Gustav Nyblom tillhör den fjärde generationen av Nybloms på Stora Holm och har varit en av de drivande i projektet.

Hur fick ni idén till Studio Stora Holm?

– Vi hade en väldigt inspirerande lokal som vi ville göra något med. Det fanns flera idéer från början. De bästa slogs ihop och resultatet blev en mångsidig lokal med flera tänkbara användningsområden.

Ni beskriver Studio Stora Holm som "en plats med rymd och årsringar, för möten i tiden och framtida minnen". Vad betyder det?

– Om Studion vore en kung skulle detta vara hans valspråk. Studion är en plats för möten, sen är det upp till den som använder stället om mötet ska vara med nya kunder, tavlor, modelljärnväg eller med god mat.

Förvandlingen började för ett drygt år sedan och arbetet har genomsyrats av både lusten att vara nyskapande och viljan att bevara. De gamla golven har rivits upp och blivit virke till en av två etagevåningar: en loungeavdelning helt i återvunnet material. Samma golvplank finns i den bro av trä och glas som går tvärs genom lokalen och som binder ihop loungen med det andra etaget, köksdelen. Här ska den som önskar kunna ordna matlagningskurser och det finns plats för femtio sittande matgäster.

När Gustav Nyblom blickar ut över det färdiga bygget konstaterar han att resultatet väl motsvarar familjens visioner.

– Det var inte många andra som såg att det gick att göra något alls med vår gamla lada. Nu blir de som kommer hit för första gången överraskade av kontrasterna mellan ut- och insidan och mellan det som är gammalt och nytt.

Studion står färdig men för familjen Nyblom känns det inte som en målgång utan som ett startskott. Nu kan det börja.

Vad hoppas ni ska hända framöver?

– Om ett år vill jag kunna se tillbaka på ett brett spektrum av händelser. Jag hoppas att arrangemangen blir lika brokiga som Studion själv. Och att många minnesvärda möten kommer att äga rum här.

Gustav är förvissad om att de som kommer till Studio Stora Holm kommer att sprida ordet. I synnerhet om de besöker någon av toaletterna.

– Jag vill påstå att vi sannolikt har Sveriges mest unika toaletter om man ser till material. Fyrtiotretusen legobitar har blivit innerväggar till den ena och den andra är helt och hållet klädd i koppar. Ingen beskrivning gör dem rättvisa, de måste upplevas på plats. Något som förstås gäller hela Studion, lägger han till.

Text: Kristina Modigh