Axtech AB

Stulna fyrhjulingar spårades med GPS till polisens förråd i Tyskland

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2012 16:52 CET

Tre fyrhjulingarna stals under natten till måndag den 19 november i Ljungby och Älmhults kommun.

Tjuvarna hade inte lämnat särskilt mycket spår efter sig, men den här gången hade de otur. Eftersom en av fyrhjulingarna var utrustad med GPS-sändare kunde stöldgodset spåras.

Eftersom GPS-larmet i fyrhjulingen var en MiniFinder, kontaktades redKnows som började hjälpa till med spårningen av MiniFindern som visade en position i Tyskland. Den aktuella positionen meddelades försäkringsbolag och den svenska polisen. Den tyska polisen kontaktades och delgavs de stulna fyrhjulingarnas position. Otroligt nog ledde adressen som kollegorna i Sverige lämnade till den tyska polisens eget förråd. Det visade sig att tysk polis under natten kontrollerat en misstänkt skåpbil på Autobahn där de hittat tre fyrhjulingar som de valt att för säkerhets skull lägga beslag på.
Mannen som greps identifierades och lämnade en historia som polisen inte omedelbart kunde slå hål på och han släpptes i brist på bevis. Den tyska Polisen visste inte då att alla fyrhjulingarna stulits i Sverige eftersom dom inte var internationellt efterlysta vid detta tillfälle.

DINA försäkringar som försäkrar den ena maskinen är tacksam att få tillbaka maskinen då det handlar om mycket pengar. ”Vi uppmuntrar alltid att montera spårsändare och att ha godkända lås”, säger Magnus Larsson, produktansvarig på Dina Försäkringar.

”Tänk om fyrhjulingarna inte varit utrustade med spårsändare och polisen inte stoppat skåpbilen då hade vi med storsäkerhet behövt ersätta dessa dyra maskiner. Just beroende på den höga stöldrisken och svårigheten att återfå stulet olarmat gods, har vi länge krävt att våra ATV-kunder ska montera spårsändare”, säger Johan Tapper på Länsförsäkringar i Kronoberg.

Ärendet är nu överlämnat till åklagare i Växjö för beslut, meddelar kommissarie Bengt Almqvist vid Kronobergspolisen.
Om åklagaren väljer att efterlysa den misstänkte bilisten internationellt eller nöjer sig med att fyrhjulingarna i nästa vecka skickas tillbaka till Kronobergspolisen är oklart.

För mer information kontakta:

Peter Wedin
Försäljningschef
Axtech AB
Tel: 031-55 88 66, Mobil: 070-680 42 22
peter.wedin@axtech.se
www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS-larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleetmanagement med GPS under varumärket redKnows. RedKnows är etablerat på Svenska marknaden sedan 10 år och är idag marknadsledande inom larm och spårning i flera branscher. För mer information, se www.redknows.se

Axtech AB är en etablerad leverantör av GPS/GSM/GPRS-baserade larm och söksystem i Sverige med distributörer i ett flertal länder. Axtech bedriver egen utveckling, producerar och säljer trackingsystem och fleet management under egna varumärket redKnows.