Socialdemokraterna Norrbotten

-Stupstocken i sjukförsäkringen är ovärdig ett välfärdssamhälle!

Pressmeddelande   •   Sep 02, 2010 13:29 CEST

- Det är ovärdigt ett modernt välfärdssamhälle att ha en stupstock i sjukförsäkringssystemet. Människor måste både få en rimlig försörjning och en väg tillbaka till ett liv i arbete. Det menar Maria Stenberg, riksdagsledamot (s) och ordförande för LO-distriktet efter den film om några utförsäkrades situation i Norrbotten. Med vid visningen i Överkalix var Alf Ekman, en av de drabbade som i filmen öppenhjärtligt berättar om sin livssituation. Det här är resultatet av den borgerliga regeringens s k jobbpolitik där pengarna används  till skattesänningar istället för till välfärden och utvecklingssatsningar, säger hon och understryker upprört att det idag totalt i landet finns minst 60 000 utförsäkrade varav omkring 1 000 i Norrbotten.

- Det är ju inte rimligt att tro att det befrämjar jobbtillväxten att "friskförklara" uppenbart svårt sjuka som Alf eller de andra i vår film, säger hon och menar att Sverige, jobben och välfärden behöver en ny politik.

- För oss Socialdemokrater är det självklart att ta bort stupstocken och att ha som mål att 80 procent ska ha 80 procent av sin lön, underströk Veronica Palm, då hon på fredagen besökte Nolia och Socialdemokraterna.

Se filmen "Sjukt friskförklarad" -  om Alf Ekman, Överkalix mf l om välfärdssamhället, rättvisan och livsförutsättningar >>

För information och kontakt:

Maria Stenberg
Riksdagsledamot,

Ordförande LO-distriktet Norrbotten

Alf Ekman,

utförsäkrad, Överkalix

Socialdemokraterna i Norrbotten

Läs mer om oss på http://www.socialdemokraterna.se/norrbotten
eller följ våra riksdagsledamöters blogg http://www.norrblogg.blogspot.com