JCDecaux Sverige

Styr & Ställ Göteborg: Längre cykelsäsong och halverat pris för cykelkort i år

Pressmeddelande   •   Feb 27, 2013 15:25 CET

I år öppnar Styr & Ställ den 1 mars och stänger 30 november. Nytt för i år är en förlängd säsong med två månader och halvering av priset på säsongskort från 250 till 125 kronor. En annan spännande nyhet är att Styr & Ställ nu ingår gratis i turistkortet Göteborg City Card.

När Styr & Ställ stängde i höstas hade hyrcyklarna rullat över 500 000 gånger. SIFO gjorde kundundersökning med ca1100 cyklister i slutet av 2012 som visade att hela 94 % av kunderna var nöjda med hyrcykelsystemet.

Under våren kommer Styr & Ställ byggas ut och 1 000 cyklar ska fördelas på 61 stationer. En genomsnittlig resa med cyklarna i systemet varar ca 17 minuter och användarna färdas ca 4 km per resa. Årets säsong är förlängd till 9 månader och pågår till den 30 november.

Det är ett härligt vårtecken att Styr & Ställ nu äntligen öppnar för säsongen. Vi är väldigt glada över samarbetet med Göteborg & Co vilket innebär att alla som köper Göteborg City Card får möjlighet att nyttja Styr & Ställs cyklar, säger Magnus Heljeberg, vd JCDecaux.

Vi ser samarbetet med Styr & Ställ som värdefullt för arbetet med Göteborg som en hållbar destination. Vi hoppas att många av alla de som köper kortet utnyttjar möjlighetet att till hjuls ta sig runt i vår stad, säger Chatrine Fritzell, Affärsområdeschef Privatresor, Göteborg & Co.

Faktaruta

·  Priset på säsongskort sänks från 250 kr till 125 kr

·  Cykelsäsongen förlängs från 7 månader till 9 månader, 1 mars – 30 november

·  1 000 cyklar fördelade på 61 stationer

·  Cykelkort ingår i Göteborg City Card from 1 mars 2013.

·  2012 såldes 55 000 Göteborg City Card

·  Västtrafikkortet kan kopplas Styr & Ställ

Mer info finns på;

www.jcdecaux.se
www.styrochstall.se
www.djurgardscykeln.se

JCDecaux Sverige AB, Kommunikationschef Carina Herly, 070-558 05 66
carina.herly@jcdecaux.se

Göteborg & Co, Affärsområdeschef Chatrine Fritzell, 070-5 82 31 61
chatrine.fritzell@goteborg.com

JCDecaux startade sin verksamhet i Sverige 1989 och har idag samarbetsavtal med 23 av landets största kommuner. Affärsidén är enkel: JCDecaux erbjuder kommuner väl underhållna gatumöbler i hög kvalitet, såsom väderskydd, helautomatiska toaletter, papperskorgar, hyrcykelsystem mm utan kostnad för kommunerna. Finansieringen sker genom reklam som dessutom inte behöver vara placerad vid nyttigheterna. Idag har JCDecaux installerat omkring 9 000 gatumöbler i Sverige fördelat bland annat på 2 500 väderskydd, 70 helautomatiska toaletter, 1 500 samhällsinformationstavlor och över 3 000 papperskorgar. Utöver detta har ett hyrcykelsystem installerats i Göteborg med över 1000 cyklar.