Borealis AB

Styrelsen för Borealis AS rekommenderar att stänga PEH-fabriken i Bamble, Norge

Pressmeddelande   •   Mar 10, 2006 15:04 CET

Vid ett extrainsatt styrelsemöte idag den 10 mars 2006 sa en enig styrelse i Borealis AS att det är nödvändigt att stänga PEH-fabriken (polyeten med hög densitet) i Bamble, Norge.

Styrelsen beslutade att rekommendera Bedriftsforsamlingen i Borealis AS att fatta beslut att stänga fabriken (110.000 ton/år) i Bamble 2006. - Vårt mål är nu att fokusera på att göra vår PEL-fabrik (polyeten med låg densitet) och PP-fabrik (polypropen) i Bamble konkurrenskraftiga i synergi med den totala verksamheten i Skandinavien samt på konkurrenskraftiga råvarumöjligheter i regionen. Dessutom är detta ett steg som Borealis tar för att stärka sin verksamhet i Europa, säger, säger Roy Vardheim, VD för Borealis Scandinavia.

En stängning av PEH-fabriken kommer att beröra cirka 100 anställda i Bamble.

För mer information kontakta: Media: Marielle Korend Larsson, Community Affairs Manager Scandinavia, tel 0703 34 78 85, e-post: marielle.korend-larsson@borealisgroup.com

Borealis is a leading, innovative provider of plastics solutions based on polyethylene (PE) and polypropylene (PP). Its technology shapes daily life products and forms the basis of enxt generation innovation and creative development in plastics. Borstar is the proprietary process technology supporting differentiated PE and PP products and is a registered trademark of Borealis A/S, Denmark. Learn more about Borealis at www.borealisgroup.com.