Panasonic Nordic AB

Styrka och elegans i behändigt format när Panasonics nya heldigitala receivers gör entré

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2003 15:44 CEST

SA-XR15, SA-XR25 och SA-XR45 är andra generationens helt digitala AV-receivers. Den slimmade designen passar perfekt till Panasonics nya sortiment av ultratunna DVD-spelare.

Med en höjd av endast 52 mm (SA-XR15) respektive 74 mm (SA-XR25/SA-XR45) kan dessa nya modeller placeras nästan var som helst – under en TV, tillsammans med en video och matchande DVD-spelare.

Eftersom Panasonics avancerade förstärkare bygger på helt digital signalbehandling slipper vi många av de analoga kretslösningarna. Det är därför vi nu kan göra våra receivers så små och smidiga.

Den heldigitala förstärkartekniken ger också mycket högre ljudkvalité. Eftersom all signalbehandling sker digitalt bibehålls ljudet helt oförstört. Resultatet blir ett fantastiskt rent ljud och dessutom en mycket hög verkningsgrad (omkring 90 procent) och alltså minskad värmeutveckling.

Här är en sammanställning av de viktigaste skillnaderna:

SA-XR15
En 52 mm tunn hemmabioreceiver, försedd med Dolby Digital/Dolby Pro-Logic2/DTS-avkodning och med en total uteffekt på 5 x 50watt (RMS).

SA-XR25
Den här modellen är något lite högre än SA-XR15 – höjdmåttet är 74mm – men det är knappast förvånande eftersom den har dubbelt så hög uteffekt, 6 x 100 watt (RMS) för att vara exakt. Dolby Digital EX/DTS-ES-dekodern är ytterligare en fördel, liksom en extra 5.1-kanalsingång (för DVD-Audio) och en optisk ljudutgång.

SA-XR45
Detta är modellen för de verkliga verkligt kräsna ljudälskarna. Den erbjuder samma funktionalitet som SA-XR25 men är dessutom kompatibel med DTS 96kHz/24-bit. Detta nya kodingsformat ger en verkligt högklassig ljudkvalitét från DVD-filmer även via en vanlig DVD-videospelare och har mottagits med jubel av Hi-fi-entusiasterna.

SA-XR45 har dessutom Multi-Source/Multi-Room-kapacitet (anslutning för ljudkälla i andra rum), Digital Re-Master (en finurlig digital signalbehandlingskrets som ger extra djup och dimension åt både CD- och MP3-inspelningar) samt menyer som visas på TV-skärmen för enkel inställning av systemet.

Håll utkik efter SA-XR15 och SA-XR25 i maj och SA-XR45 i juni.

För vidare information kontakta:

Panasonic Sverige
Jenny Nilzon
Box 6060, 141 06 Kungens Kurva
Tel: 08-680 26 00, 070-277 26 52
E-mail: jenny.nilzon@panasonic.se

Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=25948

Fler digitala bilder finns att tillgå vid förfrågan

Företagsinformation
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 Mdkr. och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris.

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som omsätter 2 miljard SEK per år och har ca 140 anställda. I Sverige, Norge och Danmark marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.