Glassfestivalen

Succé direkt för Glassfestivalen!

Pressmeddelande   •   Mar 23, 2015 22:28 CET

Vuxna med drömska blickar och barn med glass i hela ansiktet. När Glassfestivalen hade premiär i helgen blev det succé direkt. Glassfestivalen, som i år arrangerades tillsammans med Lakritsfestivalen, lockade 11 000 besökare till Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm. Publiken kunde njuta av kvalitetsglass bland utställarna som huvudsakligen bestod av små lokala producenter med närproducerad, ekologisk glass tillverkad på mjölk och grädde från egna gårdar.

Bland utställarna fanns exempelvis Gettergod Gelato som tillverkar glass på getmjölk, familjeföretaget Wermdö Glassmakeri, Go Coconuts med glass gjord på kokosmjölk, Sänkdalens glass, Järnaglass och Guteglass. På plats fanns även Kalasglass som hade glasskalas för alla barn, Chokladfabriken som höll glassprovningar, den danska tillverkaren Hansens glass, trendiga Bubbies med sin Mochi Ice Cream från Hawaii samt den amerikanska glassgurun Ben&Jerry's. På lördagen höll Arlas PR-chef Mikael Lindgren en presentation av deras rykande färska undersökning av svenskarna glassvanor, och passade även på att lansera sin nya mjukglass med smak av päron.

Det både bjöds och såldes glass i stora lass när besökarna flockades runt glassdiskarna. Svenskarna är ett glassälskande folk – vi äter näst mest glass i hela Europa – och det stora intresset för Glassfestivalen är ytterligare ett bevis på det. Årets succé visar att såväl utställare som besökare vill se en glassfestival i Sverige, vilket också borgar för att Glassfestivalen får en uppföljare 2016.

GLASSFESTIVALEN

Den 21-22 mars 2015 var det premiär för Glassfestivalen - landets första publikfest för alla som älskar glass! Premiären ägde rum parallellt med och under samma tak som Lakritsfestivalen, det vill säga på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm, där evenemanget lockade 11 000 besökare under två dagar.

Tanken är att göra Glassfestivalen till ett årligt event för alla glassälskare att glädjas åt och se fram emot. Här vill vi samla sanna entusiaster och hobbyglassister samt producenter och återförsäljare av glass och kringprodukter för att tillsammans frossa i allt som har med glass att göra. Vi vill ge utställare och besökare chansen att ta del av spännande aktiviteter för vuxna och barn, såsom glassprovning, glasskola, glasstillverkning, intressanta seminarier och tävlingar.

Glassfestivalen är också ett unikt tillfälle för aktiva i branschen att mötas under samma tak och få inspiration, nya idéer eller bara ha trevligt tillsammans.