Airbus

SUCCÉ FÖR AIRBUS "FLY YOUR IDEAS"-TÄVLING

Pressmeddelande  •  2008-12-18 11:43 CET

Den internationella tävlingen "Fly Your Ideas", som utlystes av Airbus i oktober, ser ut att bli en stor framgång. Tävlingen uppmanade studenter på universitet och högskolor över hela världen att komma på innovativa idéer som kan förbättra flygindustrins ekoeffektivitet i framtiden.

Gensvaret blev överväldigande - över 2 350 studenter i 225 team från 130 universitet i 82 länder anmälde sig och fullföljde den första ronden i tävlingen. Av dessa har 86 team gått vidare till andra ronden. Flest deltagare kom från universitet i Kina, Singapore, Storbritannien, Indien, Frankrike, Italien, Tyskland, USA, Kanada och Hong Kong.

De deltagande teamen representerar flera olika akademiska discipliner, såsom ingenjörskonst, marknadsföring, affärsutveckling, teknik och design. Tävlingsförslagen är inriktade på exempelvis nya material, design, produkter, prestanda, tillverkning och organisatoriska frågor. Detaljer om teamen och deras förslag kommer att publiceras på www.airbus-fyi.com när tävlingens andra rond inleds i januari 2009.

Det team vars idé bedöms ha störst potential att förverkligas och skapa reella reduceringar av CO2-utsläppen belönas med ett förstapris på 30 000 euro i samband med Le Bourget Airshow i juni 2009. Vägen dit går via ett flertal deltävlingar där fem team går till final. En jury bestående av bland annat industriledare och experter inom ekoeffektivitet utser även ett team som får ett andrapris på 15 000 euro. Dessutom ska Airbus anställda rösta fram ett team som belönas med 5 000 euro.

- Vi är glada över den stora responsen, och ser det som en bekräftelse på den unga generationens uppriktiga intresse för att jobba med miljöfrågorna, säger Patrick Gavin, Executive Vice President Engineering på Airbus, som ansvarar för "Fly Your Ideas"-tävlingen.

För ytterligare information, kontakta:
Cecilia Wikström, InformationsCompagniet, tel 08 - 660 18 05, cecilia.wikstrom@infocomp.se

Airbus är en av världens ledande flygplanstillverkare och levererar ca hälften av alla kommersiella flygplan. Produkt¬programmet omfattar fyra modellserier med flygplan från 107 till 525 passagerarplatser: A320-familjen (A318/A319/ A320/A321), widebody-planen i A300/A310-familjen, långdistansplanen i A330/A340-familjen tillsammans med nya A350 XWB samt dubbeldäckarna i A380-familjen. Över 9 100 flygplan har sålts till mer än 390 kunder över hela världen, och mer än 5 300 av dessa har hittills levererats. Airbus är ett globalt företag med en årsomsättning på drygt 25 miljarder euro 2007. Cirka 56 000 personer av ett 80-tal olika nationaliteter är anställda inom design och tillverkning i Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Spanien, samt i dotterföretag i USA, Kina, Japan och mellanöstern. Företaget ägs av EADS och har huvudkontoret i Toulouse i södra Frankrike. (www.airbus.com)

Ämnen:

Motor