Destination Skellefteå

Succé för båtturer i Skellefteå skärgård

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2013 16:07 CEST

Turbåten M/S Laponia körde under förra veckan fem turer i Skellefteå skärgård och det finns bara ett ord för att beskriva utfallet, SUCCÉ!  – Vi gläds över att skellefteborna tagit chansen att upptäcka vilken fin skärgård vi har, säger Anders Hellgren, VD Destination Skellefteå.

Skellefteå skärgård med 36 mil havskust och ca 700 öar utpekas i Skellefteås turismstrategi som en av de viktigaste utvecklingsområdena i destinationen; skärgården är dock fortfarande relativt outforskad av såväl skelleftebor som turister.

Nu har arbetet påbörjats med att förändra detta. Med utgångspunkt vid Kurjovikens havsmarina har M/S Laponia i dagarna tre kört både lunch- och räkkryssningar och tillströmningen av besökare har varit fantastiskt god.
– Under de tre dagar som M/S Laponia kört sina turer har över 500 besökare fått tillfälle att njuta av många pärlor i skärgården, säger Anders. Ursviksfjärden, Storsladan, Bjuröklubb och Gåsören är en del av det som besökarna tagit del av under de fullsatta turerna.

Laponia Rederi, som utfört trafiken, är baserat i Luleå, men genomför kryssningar längs hela kusten från Skellefteå i söder till Haparanda i norr. – Vi förstod att det skulle finnas en efterfrågan på våra kryssningar i Skellefteå skärgärd, men att trycket skulle vara så här bra hade vi inte ens kunnat drömma om, säger Ulrika Kommes, Laponia Rederi. Med facit i hand kan vi konstatera att det finns väldigt fina områden att kryssa i och med tanke på hur många som vi fick neka hade vi kunnat köra ytterligare några turer, avslutar Ulrika.

Fortsättning följer?

– Med tanke på det lyckade utfallet känns det självklart att vi måste jobba för en fortsättning, avslutar Anders Hellgren. Vissa delar av infrastrukturen på land kan förbättras, men redan nu har vi en skärgård med utflyktsmål som vi kan vara stolta över.

Anders Hellgren

VD, Destination Skellefteå

Tfn 0910 - 45 25 01

anders@destinationskelleftea.se

Destination Skellefteå AB är ett bolag som bildades 2008 och samägs av privata medlemsorganisationer och Skellefteå kommun. Bolaget ska genom sitt arbete vara det främsta verktyget för att nå målen i Skellefteås turismstrategi bl.a. att mer än fördubbla omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. Dessa mål ligger helt i linje med den Nationella turismstrategin.

Destination Skellefteå är sedan 2009 medlemmar i Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening, en regional turismorganisation som omfattar 9 destinationer i Norrbotten och Skellefteå. Möjligheten att verka under varumärket Swedish Lapland har starkt bidragit till Skellefteås turistiska framgångar på, framförallt, det internationella planet.

Mer om Destination Skellefteå och dess besöksmål