JCDecaux Sverige

Succé för JCDecaux's fullsatta seminarium i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2009 15:14 CEST

Det var många som trotsade värmen under gårdagen för att lyssna på debatt i ämnet vandalismen i våra storstadsmiljöer. Lokalen var fullsatt och ämnet visade sig engagera och uppröra många i publiken, som inte var sen att ge sig i kast i debatten.

En återkommande ståndpunkt från publiken var att de som vandaliserar inte får tillräckliga påföljder för sina brott, vilket även majoriteten av panelen ansåg. Christer G Wennerholm (m) som är trafik- och planeringslandstingsråd i Stockholms län ansåg att kameraövervakningen skulle bli mer omfattande. Ahmed Abdirahim som jobbar med Fryshusets Lugna gatan var av uppfattningen att vuxengenerationen sviker. Om ingen vuxen reagerar fortsätter man att klottra och förstöra. David Eberhard, psykiatriker och författare, menade att vuxna måste våga säga ifrån i större utsträckning än vad som görs idag. Ilmar Reepalu (s), kommunalråd i Malmö, talade om att skapa delaktighet och ansvarskänsla för sitt bostadsområde. Genom att låta de boende hjälpa till att upprätthålla en ren och prydlig miljö skulle hyrorna kunna sänkas.

Moderator för debatten var Alexandra Pascalidou.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Heljeberg, VD JCDecaux Sverige AB