Destination Skellefteå

Succé för Stadsfesten i Skellefteå!

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2013 09:58 CEST

Massor av människor tog chansen att besöka Stadsfesten under förra veckan. Antalet betalande besökare var 18.500 och aldrig någonsin har så många besökt Stadsfesten dagtid. Enbar
AB, som driver Stadsfesten, visar att det går att stå emot den allmänna nedåtgående trenden. Deras gedigna erfarenhet tillsammas med hårt arbete ger resultat, fortsätter Anders Hellgren. Fullbokade hotell pekar också på evenemangets betydelse för att locka besökare utifrån.

Bland höjdpunkterna under helgen kan nämnas Håkan Hellström, Rebecca & Fiona och Magnus Uggla. Satsningen på utomhusdisco på strandpromenaden nämns också av många.Den puls som skapades vid älven i midnattsljuset var häftig och publiken såg ut att njuta i fulla drag, fortsätter Anders Hellgren.

I Skellefteås nya turismstrategi pekas evenemang ut som en tydlig framgångsfaktor för fortsatt tillväxt och utveckling. Evenemang som Stadsfesten är en oerhört viktig del i den fortsatta utvecklingen av Skellefteå som evenemangsstad/destination, dels för att attrahera besökare, men också för att bygga stolthet hos invånarna, avslutar Anders Hellgren.

Anders Hellgren
VD, Destination Skellefteå

Tfn 0910 - 45 25 01
anders@destinationskelleftea.se

Destination Skellefteå AB samägs sedan 2008 av privata medlemsorganisationer och Skellefteå kommun. Bolaget ska genom sitt arbete vara det främsta verktyget för att nå målen i Skellefteås turismstrategi bl.a. att mer än fördubbla omsättningen i besöksnäringen mellan 2010 och 2020. Dessa mål ligger helt i linje med den Nationella turismstrategin.

Destination Skellefteå är sedan 2009 medlemmar i Swedish Lapland Tourism ekonomisk förening, en regional turismorganisation som omfattar 9 destinationer i Norrbotten och Skellefteå. Möjligheten att verka under varumärket Swedish Lapland har starkt bidragit till Skellefteås turistiska framgångar på, framförallt, det internationella planet.

Mer om Destination Skellefteå och dess besöksmål