Kista Science City AB

Succé med över 150 deltagare på Kista Green ICT Seminar

Pressmeddelande   •   Nov 17, 2010 20:24 CET

Microsoft, IBM, Gartner, Skiptrip, Ericsson och Exido är överrens – vi slösar idag med biologiska och ekonomiska resurser, men med smarta ICT-lösningar kan vi skapa verklig förändring med ekonomisk och biologisk vinst som följd. Så lät det när några av världens främsta forskare och entreprenörer inom hållbara lösningar för framtidens samhällen samlades på Kista Green ICT Seminar.

- Ska vi lyckas skapa framtida hållbara samhällen med ren energi behövs det intelligent ICT som går att skala upp. Därför måste beslutsfattare på alla nivåer underlätta för innovatörer att skapa detta. Om beslutsfattarna leder vägen, underlättar innovation och uppmuntrar sektorer att samarbeta kan vi skapa positiv förändring
, säger Matilda Gennvi Gustafsson, Sustainability Director på Ericsson.

Som konkret exempel på sådan innovation berättade Urban Stärner från Skiptrip om hur de erbjuder företag att ha högkvalitativa videokonferenser istället för att göra affärsresor. En smart idé på ett alternativ till resande som blir billigare för kunden och samtidigt besparar världen koldioxidutsläpp.

Projektledare för Kista Green ICT Seminar är Åke Lindström, Marknadsdirektör på Kista Science City AB:

- Dagens seminarium idag var verkligen i rätt tid med rätt talare och rätt publik. Studenter, politiker och tjänstemän i en härlig blandning, och talare som vågar utmana den gamla bilden av ”grön ict”. Den nya bilden är en medveten industri som möter medvetna medborgare för framtida samhällen. De unga forskare som vi träffat idag på seminariet är löftet om en hållbar framtid, säger Åke Lindström.

Seminariet hölls på engelska med följande talare:

Per Ankersjö (C), Vice Mayor for Environment, City of Stockholm
Håkan Nordin, author of the book ”Green IT”
Staffan Ingvarsson, Chief of staff at the Executive Office, City of Stockholm
Anders Broberg, Head of Communications, STOKAB
Matilda Gennvi Gustafsson, Sustainability Director, Ericsson
Urban Stärner
, CEO, Skiptrip
Niklas Zandelin, CEO, Exido International AB
Stephen Emmott, Director of Computational Science, Microsoft
Bettina Tratz-Ryan, Research Vice President, Gartner Research
Pól Mac Aonghusa, Senior Manager, IBM Research Smarter Cities Technology Centre
and Per Ribbing, moderator for Kista Green ICT Seminar

Sponsor: STOKAB
Mediapartners: Metro Teknik och Teknik 360

Kista Green ICT Seminar var en del av den seminarieserie som arrangeras med anledning av att Stockholm är Europas Miljöhuvudstad 2010.

För frågor kring Kista Green ICT Seminar kontakta Åke Lindström på ake.lindstrom@kista.com eller på 0705 85 15 74.

Om du är intresserad av bilder eller presentationer från Kista Green ICT Seminar, kontakta mig, Niclas Grahn, på niclas.grahn@kista.com eller på 0760 20 62 10.

KSC AB är din lokala näringslivskontakt. Vår uppgift är att förbättra företagens villkor och skapa tillväxt genom att underlätta samverkan mellan näringsliv, utbildning och offentlig förvaltning i Kista Science City. Det gör vi dels genom ett starkt stöd till innovation och nya tillväxtföretag. Men även genom internationell marknadsföring av och information om Kista Science Citys fördelar, företag och världsledande position. Inom KSC AB samordnas de nätverk och projekt som utgör motorn i Kista Science Citys ekosystem för tillväxt. Dessutom arrangeras ett flertal årligt återkommande evenemang och mötesplatser för industrin, akademin och forskningen.