Stiftelsen Håll Sverige Rent

Succén fortsätter – lantbruken i Dalarna rensas på farligt avfall och skrot

Pressmeddelande   •   Jun 03, 2013 12:20 CEST

Stiftelsen Håll Sverige Rent har tillsammans med Dalarnas Försäkringsbolag sedan 2007 samlat in cirka 253 ton farligt avfall och 2290 ton lantbruksskrot och däck från lantbruk i Dalarna. Kemikalierna som samlats in har gått till återvinning och blivit resurser istället för att bli stående och utgöra risker för människor och natur. Nu siktar Dalarna på att bli ett av de län i Sverige som långsiktigt erbjuder hämtningar av alla fraktioner.

Insamlingen Giftfri miljö i lantbruket är ett samarbete mellan Håll Sverige Rent och Dalarnas Försäkringsbolag och är en konkret satsning på ett miljövänligare lantbruk. Farligt avfall som spillolja och bekämpningsmedel klassas som farligt gods och kan vara både krångligt och dyrt att transportera bort och samlas därför ofta på hög på gårdarna. Även ensilageplast och däck är besvärligt för lantbrukarna att forsla bort. Genom en unik försäkringslösning som Länsförsäkringar skapade 2007 kan lantbrukarna få hjälp att få alla fraktioner bortforslade utan kostnad.

– Intresset för insamlingen har varit stort och därför känns det extra roligt att även i fortsättningen kunna erbjuda hämtningar av farligt avfall, plast, däck och skrot, Tomas Sundström, distriktschef Lantbruksmarknad, Dalarnas Försäkringsbolag.

Återvinningsförsäkringen ingår som en del i grundskyddet vid gårdsförsäkring, försäkring för lantbruk, hästverksamhet eller skogsfastighet och är den första i sitt slag. De som har återvinningsförsäkringen får utan extra kostnad farligt avfall och lantbruksskrot borttransporterat en gång om året. Håll Sverige Rent tar emot beställningar och samordnar hämtningarna.

– Vi är mycket glada att vårt fantastiska samarbete med Dalarnas Försäkringsbolag fortsätter, säger Anna Linusson, VD på Håll Sverige Rent. Med vårt samarbete skapar vi en ren landsbygd.

Nu kan också lantbrukare rapportera nedskräpade platser med Håll Sverige Rents mobilapp, som Dalarnas Försäkringsbolag stödjer. Läs mer om mobilappen på vår webbplats www.hsr.se

Om insamlingen: Hämtning av farligt avfall och skrot beställs av Håll Sverige Rent på 020–75 76 00, vardagar kl. 08–17 eller på www.giftfrimiljo.nu. Sista datum för beställning av hämtning i Dalarna 2013 har passerat och nu tar hämtningen vid. Hämtningarna sköts av återvinningsföretaget Stena Recycling. Dalarnas Försäkringsbolag är ett av 15 länsförsäkringsbolag som erbjuder återvinningsförsäkringen.

Om farligt avfall: Farligt avfall som oljor, frätande kemikalier och handelsgödsel återfinns ofta på lantbruk. Uttjänta lantbruksmaskiner blir också i många fall stående i diken, skogar, på åkern eller gårdstomten där de rostar sönder och kan läcka miljöskadliga ämnen. Det rör sig även om ett stort resursslöseri när farligt avfall och metall inte återvinns. Det går t ex åt 75 procent mindre energi vid tillverkning av stål från återvunnet material jämfört med ny råvara.

För mer information kontakta:

Lars Alm, projektledare Giftfri miljö, Stiftelsen Håll Sverige Rent
Tel: 070-723 72 49, e-post: lars.alm@hsr.se, www.hsr.se

Tomas Sundström,Distriktschef Lantbruksmarknad, Dalarnas Försäkringsbolag
Tel: 070-580 35 71, e-post: tomas.sundstrom@dalarnas.se

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en ideell organisation som verkar för minskad nedskräpning, ökad återvinning och för att främja individers och organisationers miljöansvar. Vår vision är ett skräpfritt Sverige.